Wywiady

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Arek Lerch

MM: Wydaje mi się że mimo wszystko ta płyta jest konceptem.

AL: Z tym jest troszkę problem, ponieważ z zewnątrz rzeczywiście może to tak wyglądać. Jeśli już mielibyśmy przyjąć, że to koncept, to jest on oparty na grze słów na zasadzie, że tytuły utworów, składają się na tytuł całej płyty. Natomiast bałbym się mówić się, że stoi za tym jakiś głębszy, liryczny pomysł. Pierwotny układ płyty miał być nieco inny. Pomysł wyszedł od Michała, bo to jemu tak te tytuły się ułożyły. Z perspektywy czasu uważam, że wyszło to całkiem ciekawie. Wysilając się trochę, można by ten koncept czysto muzyczny do tego ułożyć.

MM: A jednak czytając teksty deklamowane, czy też szeptane przez Michała Głowackiego, to jest jakaś opowieść. Słychać nawiązanie do Biblii, do Mahometa, do jakiejś sytuacji wojennej. Myślę, że w jego głowie urodziło się coś, co posiada jakiś łącznik liryczny pomiędzy tymi kompozycjami.

AL: Zwróciłeś uwagę na bardzo fajną rzecz. Uważam, że Michał jest bardzo niedoceniany pod względem lirycznym. Jeżeli ktoś mówi o słowach w przypadku So Slow, to powołuje się na Łukasza Jędrzejczaka i dwie nasze pierwsze płyty, który pisał konceptualnie. Ale my już jesteśmy zupełnie innym zespołem! Michał ma łatwość w ubieraniu pewnych emocji w słowa, które nim targają i te słowa są intrygujące. Ich enigmatyczność i odessanie z nich tłuszczu, a pozostawienie tylko znaczeń jest bardzo ciekawe. One są nie mniej oddziaływujące na słuchacza, niż muzyka. Poza tym tu też jest pewne odwrócenie sytuacji, bo Michał na tej płycie jest bardziej tekściarzem i elektronikiem, niż wokalistą. Jego głos jest bardziej wtłoczony w warstwę muzyczną.

MM: Chciałbym tu rozgraniczyć pewną rzecz. Przy nazwisku Michała napisane jest elektronika, a w przypadku Daniela Kryja - przestrzeń i efekty. Powiedziałeś w jednym z wywiadów, że masz nadzieje, że na tej płycie wszystko dokładnie słychać, co kto gra. Ja mam wątpliwości, co jest efektem, a co elektroniką.

AL: I to jest kolejna rzecz, która bardzo mi się podoba w tej płycie. My staramy się cały czas intensywnie miksować gitarę i elektronikę. To zresztą pierwsza płyta So Slow, na której nie ma ani jednego riffu i wszystko, co gra Daniel, jest na pojedynczych dźwiękach. Natomiast obaj z Michałem bazują na niezliczonej ilości efektów. To się wszystko ładnie zapętla. To też jest fajne, bo kiepsko by brzmiało, gdyby wszystko było mocno wyselekcjonowane, bądź transparentne, że tu Michał naciska jakiś klawisz, a Daniel strunę.


MM: Powiedzieliście, że nie będziecie grali na żywo utworu „Otwarte Dłonie”. Dlaczego?

AL: W przypadku „Otwartych Dłoni” nie udało nam się na razie wymyślić takiego konceptu, który brzmiałby dobrze na żywo. W tym kawałku występuje gra niuansami, szczególnie w delikatnych harmoniach w refrenie, które świetnie słychać, gdy puścisz to sobie w słuchawkach. Natomiast na koncercie pozostaje hałas. Cały czas się jednak noszę z zamiarem wzięcia się za ten numer, by móc go grać na żywo.

MM: A solo Wojtka Jachny na trąbce w „sypie” to był Twój pomysł?

AL: Tak. Po tym jak ten utwór zaczął nabierać ostatecznych kształtów, pomyślałem sobie, że w jego ostatniej części ktoś jeszcze mógłby zagrać. Akurat mniej więcej w tym czasie robiłem wywiad z Wojtkiem do „Noise Magazine”. Często korespondowaliśmy. Zapytałem go w pewnym momencie wprost, czy byłaby szansa, żeby dograł nam kilka dźwięków, które my sobie zsamplujemy i będziemy puszczać. Okazało się, że Wojtek był akurat w studio z Innercity Ensemble i w normalnych warunkach nagra solo. I rzeczywiście zarejestrował solówkę i nam ją przesłał.

MM: W przypadku poprzednich dwóch płyt So Slow odczuwałem pewien niedosyt. A tutaj wręcz przeciwnie. Wspominałeś mi jednak, że macie także zarejestrowaną wyjątkową, trudną, wręcz ekstremalną sesję, którą póki co odłożyliście na półkę. Czy myślisz, że po teraz po wydaniu tej płyty będziecie mogli wrócić do tamtego nagrania i również je udostępnić?

AL: Ta płytarzeczywiście otworzyła nam kilka furtek. W jakimś sensie jest ona odreagowaniem po „3T”, ponieważ przystępując do tworzenia tego materiału, zastanawialiśmy się, w jakim kierunku pójść. Daniel chciał nagrać kolejną płytę w podobnym stylu, a ja się zastanawiałem, czy to ma sens. Co do wspomnianej sesji, to mam pomysł, by nagrać ją jeszcze raz w bardzo surowej formie i wydać ją własnym sumptem jako suplement albo ep-kę. Z trzech utworów z tej sesji, zostały dwa, ponieważ rytm z jednego z nich podebrałem do kawałka „Kosma” NVC (śmiech). Myśl o tym, by to nagrać i wypuścić, kiełkuje we mnie i być może pod koniec roku to zrealizujemy. To zresztą byłaby jedna z ostatnich płyt, którą mam zamiar wydać w takiej tradycyjnej formie. Doszedłem bowiem do wniosku, że wszystko to, co jest związane z wydaniem płyty zajmuje 70% czasu, a na muzykę zostaje 30%. Wolałbym jednak przede wszystkim grać, przy czym nie mam żadnych zastrzeżeń do Audio Cave, z którymi praca jest przyjemnością. Pełen profesjonalizm i szacunek za to co i jak robią.

MM: Wydaje mi się także, że do tej płyty podeszliście z zupełnie otwartymi głowami i na czysto. Poza tym Ty też czujesz się już pewniejszy za zespół. 

AL: I tu muszę zaprzeczyć. W przypadku „3T” byłem tak stuprocentowo przekonany co do naszej wizji, że wydawało mi się, że zawojujemy całą Polskę, księżyc i inne kraje (śmiech). A teraz tuż przed wydaniem tej płyty, zacząłem się zastanawiać, w jaki sposób wyrazić swój entuzjazm wobec tego materiału. Nie potrafię się do niego odnieść w takim sensie, że nie potrafię jednym zdaniem określić, jaki on jest. Cieszę się jednak, że wywołuje pewne kontrowersje i każdy w nim słyszy coś innego. W związku z tym nie mam takiej pewności, choć jestem z tej płyty bardzo zadowolony pod względem brzmieniowym i aranżacyjnym. Bardzo podoba mi się także okładka. Trudno mi jednak w jakiś zwarty i koncepcyjny sposób o niej mówić, a z drugiej strony, nie wiem, co będzie za rok i gdzie to pójdzie. 

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Janek Fronczak


Rozmawiał: Maciej Majewski


Budka Suflera

2021-01-09

Budka Suflera wydała pierwszą od 11 lat płytę studyjną, która jest jednocześnie pierwszym wydawnictwem studyjnym tego zespołu z wokalistą Felicjanem Andrzejczakiem. Album "10 Lat Samotności" stanowi także hołd dla zmarłego w lutym ubiegłego roku muzycznego lidera i kompozytora Budki Romualda Lipko. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Tomaszem Zeliszewskim.

Czytaj więcej...

Grubson

2021-01-08

„AKUSTYCZ(NIE)ZUPEŁNIE” to tytuł nowej płyty Grubsona, który uważa to wydawnictwo za swoje najdojrzalsze dzieło. Na albumie pojawiło się kilku znanych gości. Była to więc okazja do naszej rozmowy z Artystą.

Czytaj więcej...

Pink Freud

2021-01-05

Grupa Pink Freud wydała nowy znakomity album pod intrygującym tytułem "Piano Forte Brutto Netto". O genezie tego tytułu, procesie powstawania albumu oraz kilku innych tematach porozmawialiśmy z liderem zespołu basistą Wojtkiem Mazolewskim i perkusistą Rafałem Klimczukiem.

Czytaj więcej...

Ptakova

2020-11-27

Natalia Ptak czyli Ptakova wydała debiutancki album tuż przed "trzydziestką". W wywiadzie z nami opowiedziała między innymi o powstaniu płyty "Suma Wszystkich Dźwięków".

Czytaj więcej...

Gracjan Kalandyk

2020-11-26

Gracjan Kalandyk przygotowuje się do wydania drugiego albumu zatytułowanego "Wilk". Wydał już dwa single zapowiadające tę płytę, a więc mogliśmy o tym porozmawiać. I nie tylko o tym.

Czytaj więcej...

Lunatic Soul

2020-11-20

Przerwa w aktywnościach spowodowana lockdownem, zdaje się nie dotykać Mariusza Dudy, który po wydanej już w tym roku płycie „Lockdown Spaces”, powrócił do swego głównego solowego projektu, czyli Lunatic Soul. Właśnie ukazała się siódma płyta zatytułowana „Through Shaded Woods” w ramach wyjątkowego cyklu życia i śmierci, którego obraz zaczyna się dopełniać. O szczegółach tego wydawnictwa i złożoności procesu jaki zachodzi w świecie LS, artysta opowiedział nam w długiej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nanga

2020-11-11

Wiadomość o zawieszeniu działalności przez grupę Lao Che zaskoczyła pewnie niejednego słuchacza. Tymczasem klawiszowiec Filip „Wieża” Różański i perkusista Maciek „Trocki” Dzierżanowski postanowili stworzyć nowy projekt. Zapraszając od współpracy wokalistkę i autorkę tekstów Magdę Dubrowską, nagrali materiał pod szyldem Nanga. Album „Cisza w bloku” to niespokojna, przepełniona duchem elektronicznym opowieść, która świetnie pasuje do bieżącego czasu. O kulisach powstania grupy, procesie tworzenia materiału oraz kilku jego niuansach cała trójka opowiedziała mi osobiście.

Czytaj więcej...

Adam Nowak I Akustyk Amigos

2020-11-09

Adam Nowak i Akustyk Amigos, to wspólny projekt Adama Nowaka z Raz Dwa Trzy z Karimem Martusewiczem z Voo Voo oraz Jarosławem Trelińskim, Pawłem Dobrowolskim, Tomaszem Nowakiem, Mariuszem Mielczarkiem i Eldisem la Rosa. Zespół działa i koncertuje już od kilku lat, natomiast sytuacja pandemiczna sprawiła, że grupa zarejestrowała pierwszy materiał. „Pół płyty” to wyjątkowa opowieść nie tylko na bieżące czasy. O szczegółach jej specyficznej realizacji, tekstach na niej zawartych oraz kilku innych życiowych kwestiach opowiedział mi głos zespołu - Adam Nowak.

Czytaj więcej...

Mikromusic

2020-10-29

Grupa Mikromusic nie zwalnia tempa i po 2 latach od premiery poprzedniej płyty studyjnej wydała nowy album zatytułowany "Kraksa". I o tym właśnie wydawnictwie porozmawiałem z liderką i wokalistką zespołu Natalią Grosiak.

Czytaj więcej...

Natalia Świerczyńska

2020-10-28

Wokalistka Natalia Świerczyńska nagrała wyjątkową, trochę niedzisiejszą płytę „O północy”. Za zawartymi na niej tekstami kryją się historie, zainspirowane życiorysem babci wokalistki. Całość ubrana w okołojazzową i poetycką aurę, skłania zarówno do refleksji, jak i do atencji - zwłaszcza w obecnych czasach. O szczegółach jej powstawania i założeniach całości Natalia opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Robert Cichy

2020-10-24

Po sukcesie debiutanckiej płyty "Smack", która w ubiegłym roku została wyróżniona Fryderykiem w kategorii "Country/Blues", Robert Cichy zaprezentował drugi album "Dirty Sun". Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Artystą na temat tego znakomitego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Natalia Kukulska

2020-10-17

Wzięcie na warsztat repertuaru Fryderyka Chopina nie jest niczym wyjątkowym, ale przełożenie go na symfonię, zespół, a także napisanie tekstów do poszczególnych utworów kompozytora – to już wyzwanie. I to nie lada. Przekonała się o tym Natalia Kukulska, która na płycie „Czułe Struny” wraz ze Simfonią Varsovią oraz pokaźną grupą współpracowników, podjęła się zadania przedstawienia twórczości Chopina w nowej formie. O wyjątkowości, złożoności i realizacji owego przedsięwzięcia artystka opowiedziała mi osobiście.

Czytaj więcej...

Asaf Avidan

2020-10-12

Asaf Avidan to popularny w Polsce izraelski songwriter, wokalista i gitarzysta, który pod koniec września wydał swój trzeci solowy album zatytułowany "Anagnorisis". Z tej okazji Artysta odwiedził Warszawę, a my skorzystaliśmy z tej okazji by zadać mu kilka pytań. A już w lutym Avidan przyjedzie na cztery koncerty w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Renata Przemyk

2020-10-11

Trzydziestolecie pracy artystycznej Renaty Przemyk uczciła wydaniem płyty „Renata Przemyk i Mężczyźni, na której wykonuje 13 swoich największych przebojów, w towarzystwie 13 wokalistów, wśród których znaleźli się m.in. Leski, Czesław Mozil, Wojciech Waglewski i Adam Nowak. O złożoności i wyjątkowości tego projektu artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Zagi

2020-10-05

Zagi nie tak dawno wydała drugi długogrający album studyjny o tytule „Prześwit”. Jest to specyficzne przedsięwzięcie, gdyż na płycie znajdziemy utwory wspólnie napisane z fanami podczas transmisji online. O tym między innymi porozmawiała z Artystką nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Maciej Meller

2020-09-28

Gitarzysta Maciej Meller (Riverside, ex-Quidam, ex-Meller Gołyźniak Duda) wydał pierwszy solowy album sygnowany własnym imieniem i nazwiskiem. Była to znakomita okazja do przeprowadzenia wywiadu z tym muzykiem. Zapraszamy do jego lektury.

Czytaj więcej...

Maciej Gołyźniak Trio

2020-09-22

Ceniony polski perkusista Maciej Gołyźniak wydał płytę pod szyldem Maciej Gołyźniak Trio. Album ukazał się w prestiżowej serii Polish Jazz wydawanej przez Polskie Nagrania. Z tej okazji Maciej zgodził się odpowiedzieć na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Eva Portna

2020-09-15

Eva Portna to młoda wokalistka stacjonująca w Wielkopolsce. W tym roku wydała swoją debiutancką EP-kę o tytule „Mulier”. Usłyszeć na niej można utwory w klimatach trip-hopowo-jazzowych. Nadarzyła się więc świetna okazja do rozmowy z Artystką.

Czytaj więcej...

Protomartyr

2020-09-03

Protomartyr wydał niedawno swoją nową, piątą już płytę „Ultimate Success Today”. Album początkowo miał ukazać się wiosną, co ze względu na pandemię koronawirusa okazało się niemożliwe. Teraz jednak wydźwięk płyty okazał się mieć inne znaczenie, niż pierwotnie zakładali jego autorzy. O tej zmianie, zawartości albumu, różnych muzycznych wpływach i podobieństwach między kilkoma miastami, opowiedział mi wokalista grupy Joe Casey.

Czytaj więcej...

Stacja Folk

2020-08-25

Stacja Folk to nowy zespół na polskim rynku muzycznym. Autorką projektu jest Karolina Jastrzębska, u której zamiłowanie do akustycznych instrumentów strunowych zainicjowało falę nowych pomysłów na ich wykorzystanie... i właśnie o tym mogłyśmy porozmawiać.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load