Wywiady

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Arek Lerch

MM: Wydaje mi się że mimo wszystko ta płyta jest konceptem.

AL: Z tym jest troszkę problem, ponieważ z zewnątrz rzeczywiście może to tak wyglądać. Jeśli już mielibyśmy przyjąć, że to koncept, to jest on oparty na grze słów na zasadzie, że tytuły utworów, składają się na tytuł całej płyty. Natomiast bałbym się mówić się, że stoi za tym jakiś głębszy, liryczny pomysł. Pierwotny układ płyty miał być nieco inny. Pomysł wyszedł od Michała, bo to jemu tak te tytuły się ułożyły. Z perspektywy czasu uważam, że wyszło to całkiem ciekawie. Wysilając się trochę, można by ten koncept czysto muzyczny do tego ułożyć.

MM: A jednak czytając teksty deklamowane, czy też szeptane przez Michała Głowackiego, to jest jakaś opowieść. Słychać nawiązanie do Biblii, do Mahometa, do jakiejś sytuacji wojennej. Myślę, że w jego głowie urodziło się coś, co posiada jakiś łącznik liryczny pomiędzy tymi kompozycjami.

AL: Zwróciłeś uwagę na bardzo fajną rzecz. Uważam, że Michał jest bardzo niedoceniany pod względem lirycznym. Jeżeli ktoś mówi o słowach w przypadku So Slow, to powołuje się na Łukasza Jędrzejczaka i dwie nasze pierwsze płyty, który pisał konceptualnie. Ale my już jesteśmy zupełnie innym zespołem! Michał ma łatwość w ubieraniu pewnych emocji w słowa, które nim targają i te słowa są intrygujące. Ich enigmatyczność i odessanie z nich tłuszczu, a pozostawienie tylko znaczeń jest bardzo ciekawe. One są nie mniej oddziaływujące na słuchacza, niż muzyka. Poza tym tu też jest pewne odwrócenie sytuacji, bo Michał na tej płycie jest bardziej tekściarzem i elektronikiem, niż wokalistą. Jego głos jest bardziej wtłoczony w warstwę muzyczną.

MM: Chciałbym tu rozgraniczyć pewną rzecz. Przy nazwisku Michała napisane jest elektronika, a w przypadku Daniela Kryja - przestrzeń i efekty. Powiedziałeś w jednym z wywiadów, że masz nadzieje, że na tej płycie wszystko dokładnie słychać, co kto gra. Ja mam wątpliwości, co jest efektem, a co elektroniką.

AL: I to jest kolejna rzecz, która bardzo mi się podoba w tej płycie. My staramy się cały czas intensywnie miksować gitarę i elektronikę. To zresztą pierwsza płyta So Slow, na której nie ma ani jednego riffu i wszystko, co gra Daniel, jest na pojedynczych dźwiękach. Natomiast obaj z Michałem bazują na niezliczonej ilości efektów. To się wszystko ładnie zapętla. To też jest fajne, bo kiepsko by brzmiało, gdyby wszystko było mocno wyselekcjonowane, bądź transparentne, że tu Michał naciska jakiś klawisz, a Daniel strunę.


MM: Powiedzieliście, że nie będziecie grali na żywo utworu „Otwarte Dłonie”. Dlaczego?

AL: W przypadku „Otwartych Dłoni” nie udało nam się na razie wymyślić takiego konceptu, który brzmiałby dobrze na żywo. W tym kawałku występuje gra niuansami, szczególnie w delikatnych harmoniach w refrenie, które świetnie słychać, gdy puścisz to sobie w słuchawkach. Natomiast na koncercie pozostaje hałas. Cały czas się jednak noszę z zamiarem wzięcia się za ten numer, by móc go grać na żywo.

MM: A solo Wojtka Jachny na trąbce w „sypie” to był Twój pomysł?

AL: Tak. Po tym jak ten utwór zaczął nabierać ostatecznych kształtów, pomyślałem sobie, że w jego ostatniej części ktoś jeszcze mógłby zagrać. Akurat mniej więcej w tym czasie robiłem wywiad z Wojtkiem do „Noise Magazine”. Często korespondowaliśmy. Zapytałem go w pewnym momencie wprost, czy byłaby szansa, żeby dograł nam kilka dźwięków, które my sobie zsamplujemy i będziemy puszczać. Okazało się, że Wojtek był akurat w studio z Innercity Ensemble i w normalnych warunkach nagra solo. I rzeczywiście zarejestrował solówkę i nam ją przesłał.

MM: W przypadku poprzednich dwóch płyt So Slow odczuwałem pewien niedosyt. A tutaj wręcz przeciwnie. Wspominałeś mi jednak, że macie także zarejestrowaną wyjątkową, trudną, wręcz ekstremalną sesję, którą póki co odłożyliście na półkę. Czy myślisz, że po teraz po wydaniu tej płyty będziecie mogli wrócić do tamtego nagrania i również je udostępnić?

AL: Ta płytarzeczywiście otworzyła nam kilka furtek. W jakimś sensie jest ona odreagowaniem po „3T”, ponieważ przystępując do tworzenia tego materiału, zastanawialiśmy się, w jakim kierunku pójść. Daniel chciał nagrać kolejną płytę w podobnym stylu, a ja się zastanawiałem, czy to ma sens. Co do wspomnianej sesji, to mam pomysł, by nagrać ją jeszcze raz w bardzo surowej formie i wydać ją własnym sumptem jako suplement albo ep-kę. Z trzech utworów z tej sesji, zostały dwa, ponieważ rytm z jednego z nich podebrałem do kawałka „Kosma” NVC (śmiech). Myśl o tym, by to nagrać i wypuścić, kiełkuje we mnie i być może pod koniec roku to zrealizujemy. To zresztą byłaby jedna z ostatnich płyt, którą mam zamiar wydać w takiej tradycyjnej formie. Doszedłem bowiem do wniosku, że wszystko to, co jest związane z wydaniem płyty zajmuje 70% czasu, a na muzykę zostaje 30%. Wolałbym jednak przede wszystkim grać, przy czym nie mam żadnych zastrzeżeń do Audio Cave, z którymi praca jest przyjemnością. Pełen profesjonalizm i szacunek za to co i jak robią.

MM: Wydaje mi się także, że do tej płyty podeszliście z zupełnie otwartymi głowami i na czysto. Poza tym Ty też czujesz się już pewniejszy za zespół. 

AL: I tu muszę zaprzeczyć. W przypadku „3T” byłem tak stuprocentowo przekonany co do naszej wizji, że wydawało mi się, że zawojujemy całą Polskę, księżyc i inne kraje (śmiech). A teraz tuż przed wydaniem tej płyty, zacząłem się zastanawiać, w jaki sposób wyrazić swój entuzjazm wobec tego materiału. Nie potrafię się do niego odnieść w takim sensie, że nie potrafię jednym zdaniem określić, jaki on jest. Cieszę się jednak, że wywołuje pewne kontrowersje i każdy w nim słyszy coś innego. W związku z tym nie mam takiej pewności, choć jestem z tej płyty bardzo zadowolony pod względem brzmieniowym i aranżacyjnym. Bardzo podoba mi się także okładka. Trudno mi jednak w jakiś zwarty i koncepcyjny sposób o niej mówić, a z drugiej strony, nie wiem, co będzie za rok i gdzie to pójdzie. 

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Janek Fronczak


Rozmawiał: Maciej Majewski


Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load