Wywiady

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Rozmowa z: Adam Palma

- Dlaczego i w jakich okolicznościach zdecydował się Pan na nagranie albumu z własnymi interpretacjami kompozycji Fryderyka Chopina?

- Kiedy zrozumiałem, że moja wiedza, doświadczenie i technika gry na gitarze akustycznej pozwolą mi zagrać i wyrazić siebie w utworach Chopina. Krótka historia gitary akustycznej i kostki gitarowej (dopiero około dziewięćdziesiąt lat!) spowodowała, że gitara akustyczna nie jest obecna w systemie edukacji żadnej szkoły muzycznej, a zatem technika gry na tym instrumencie jest dopiero w trakcie rozwoju w porównaniu z wieloletnią historią programu nauczania na fortepian czy skrzypce. Do tej płyty przygotowywałem się jednak podświadomie już od dłuższego czasu ponieważ muzyka Chopina zawsze była mi bliska. Jako Polak i gitarzysta akustyczny podjąłem decyzję, że nie może być takiej sytuacji, że repertuar chopinowski jest nieobecny na instrument, który właściwie znajduje się w każdym domostwie i który ma ogromny potencjał.

- Dorobek muzyczny Chopina to kilkaset utworów. Według jakiego klucza wybrał Pan dziesięć kompozycji, które finalnie trafiły na ten album?

- Wybrałem utwory, w których wiedziałem, że mogę wyrazić siebie, a jednocześnie pozostać blisko oryginałom. Nie chodziło mi o samą improwizację, ale sposób nadania tym utworom takiego charakteru, żeby słuchacz zaczął się zastanawiać czy czasami Chopin nie napisał ich właśnie na gitarę. Dlatego np. Poloneza A-dur gram tylko z jedną zmianą, zmianą metrum z 3/4 na 4/4. Dzięki temu utwór zaczyna funkować, przy czym przypominam, że mnie nie chodziło o "poprawianie" Chopina, ale o zaadaptowanie jego utworów na potrzeby gitary akustycznej i współczesnego słuchacza muzyki gitarowej, która wykorzystuje rytmy parzyste i jest grana w groove’ie Są też również aranżacje, w których utrzymuję tylko warstwę harmoniczną, a całość traktuję bardziej improwizacyjnie jak np. Preludium Cm. Utwory, które weszły na płytę, to nie wszystkie utwory Chopina, które mam w repertuarze. Myślę, że powoli jestem gotowy na nagranie "Meets Chopin 2" jeśli będzie taka potrzeba.

- Z jakimi wyzwaniami musiał się Pan zmierzyć podczas aranżowania i nagrywania własnych wersji tych kompozycji?

- O ile samo aranżowanie nie było trudne, to przygotowanie tych aranżacji do nagrania i później wykonywania ich na scenie, było ogromnym wyzwaniem, i cały czas jest. W tych aranżacjach pojawiło się mnóstwo akordów i voicingów, których nigdy jeszcze nie grałem na gitarze. Szczerze mówiąc, nie wiem czy kilka z nich w ogóle ktoś wcześniej zagrał na akustyku. Sam proces aranżowania był jednak przyjemny, choć wymagał ogromnej wiedzy i doświadczenia i dlatego dopiero teraz byłem gotowy na nagranie takiej płyty. Od samego początku wiedziałem, że nie chcę nagrać płyty ze zwykłym przekładem muzyki fortepianowej na gitarę akustyczną. Podszedłem do zagadnienia od takiej strony: jak Chopin napisałby te utwory, gdyby był gitarzystą mającym do dyspozycji gitarę ze stalowymi strunami i kostkę gitarową. Spowodowało to zmiany rytmiczne, metrum, dodanie elementów improwizacji (bo przecież Chopin był genialnym improwizatorem!) i w kilku przypadkach zmianę tonacji, np. w Walcu cis moll czy Nokturnie Es. Zmiany tonacji nie wynikają jednak z niemożliwości zagrania tych utworów w oryginalnych tonacjach, tylko z budowy gitary, która posiada naturalny sustain (podtrzymanie dźwięku) w tonacjach, które wykorzystują puste struny.


- Jak przebiegał proces rejestracji tych utworów? Czy zostały one nagrane przez Pana za pierwszym podejściem czy też zarejestrował kilka wersji, a następnie wybrał najlepsze z nich?

- Nagrałem kilka wersji każdego utworu. Przy nagrywaniu gitary akustycznej solo największym problemem są tzw. „dźwięki duszki”. Są to dźwięki niekontrolowane, które odzywają się przez uderzenie metalowej struny w stalowy próg na gryfie. Najczęściej są one dysonansami. Są mało słyszalne przy grze akordowej w pierwszej pozycji lub w trakcie gry zespołowej. Jednak przy grze solowej potrafią one bardzo rozpraszać i grającego i słuchającego, dlatego wybierając wersje na płytę starałem się pójść na kompromis i wybrać wersje muzycznie ciekawe, ale i z jak najmniejszą ilością "duszków".

- Niemal cała płyta jest zagrana jedynie na gitarze akustycznej, tylko w „Walcu h-moll op.69 nr.2” na fortepianie towarzyszył Panu Leszek Możdżer. Dlaczego zaprosił go Pan do współpracy właśnie przy tej kompozycji? Czy nie myślał Pan o tym, aby fortepian pojawił się w większej ilości utworów?

- Z założenia miała to być płyta z Chopinem na gitarę solo, ale pomyślałem, że jeden utwór w duecie będzie dobrą przeciwwagą do aranżacji stricte gitarowych na tym albumie. Leszka zawsze podziwiałem jako muzyka, więc jego chęć udziału w nagraniu ogromnie mnie ucieszyła. Wydaje mi się również, że brzmienie fortepianu jest tym ostatnim ogniwem łączącym cały krążek w całość, a jednocześnie moim pokłonem dla muzyki Chopina, która jednak powstała na fortepianie. Zdecydowaliśmy się na Walc Hm, ponieważ poproszono nas w tamtym roku o  zagranie utworu Chopina na koncercie z okazji „100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę" , który odbył się  w The Royal Albert Hall w Londynie. Było to dla nas duże przeżycie i byliśmy zgodni, że na pamiątkę warto byłoby naszą wersję zarejestrować na płycie.

- Twórczość Chopina jest w Polsce uznawana za bardzo ważną część narodowego dziedzictwa kulturalnego. Czy w związku z tym, nagrywając tę płytę, nie obawiał się Pan negatywnej reakcji pewnej części odbiorców na zagranie utworów tego kompozytora na gitarze akustycznej?

- Oczywiście podczas pracy nad projektem sen z powiek spędzała mi myśl jak płyta zostanie odebrana. Chopin to jednak świętość dla wielu osób i to, co zrobiłem, może purystom nie przypaść do gustu. Serce mówiło mi jednak, że muszę taką płytę nagrać. A później chęć udziału w nagraniu Leszka Możdżera i doping ze strony Ala Di Meoli utwierdziły mnie w przekonaniu, że to, co w muzyce Chopina mam do powiedzenia, jest interesujące i ciekawe. Ta płyta to mój osobisty hołd dla najwybitniejszego polskiego muzyka. Swój hołd mogłem wyrazić jedynie za pomocą duszy i instrumentu nigdy z Chopinem nie kojarzonym - gitary akustycznej. Stanąłem przed wyborem: bać się purystów i krytyków czy zaprezentować nowej wielkiej grupie słuchaczy na świecie wspaniałą muzykę mojego rodaka. Dzisiaj już wiem, po rozmowach z wybitnymi pianistami klasycznymi, że mam również ich błogosławieństwo. Oni wiedzą, że mnie nie chodziło o konkurowanie z Chopinem czy z nimi, a o złożenie hołdu naszemu wielkiemu geniuszowi na instrumencie na którym do tej pory „nie istniał”.

- Poprzednia Pana płyta z materiałem autorskim czyli „Palm-istry” ukazała się w 2017 roku. Czy planuje Pan już kolejne wydawnictwo z własnymi kompozycjami, a jeśli tak, to kiedy możemy się go spodziewać?

- Tak, moje wcześniejsze płyty były wypełnione muzyką autorską, a „Meets Chopin” jest w dużej mierze autorskim spojrzeniem na muzykę Chopina i uznałem, że wplatanie własnych kompozycji na tą płytę byłoby niepotrzebne. Planuję już następną płytę, ale to jeszcze tajemnica. Na pewno znajdzie się na niej również muzyka autorska, myślę, że nagrania rozpoczną się w przyszłym roku.

- Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load