Wywiady

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Rozmowa z: Maciej Bywalec/Michał Maślak

MM: Wydając „Carte Blanche”, przerwaliście okres 5 lat przerwy wydawniczej. Z czego ona wynikała?

MM: Na papierze te 5 lat przerwy wydawniczej wygląda to strasznie. Ale w 2016 roku wrzuciliśmy do sieci kilka numerów w postaci ep-ki „Hello Sunday”.

MB: To były numery, które napisaliśmy jeszcze z myślą o kolejnej płycie. Zrobiliśmy ich więcej, ale ponieważ całość nas nie zadowalała, to wybraliśmy te 5 najlepszych i z je wypuściliśmy. Potem zaczęliśmy nagrywać kolejny album, z którego zostały 3 kawałki. Następnie spontanicznie pojechaliśmy do studia i nagraliśmy kolejny album, po czym wyrzuciliśmy go do śmieci (śmiech). Tak więc przez ten czas działaliśmy, robiliśmy nowe rzeczy, a trochę też poszukiwaliśmy.

MM: A świat się dookoła nas zmieniał i my za bardzo nie widzieliśmy, gdzie jest nasze miejsce. Czy jesteśmy zespołem elektro-indie popowym, czy raczej bliżej nam do rozwałki na scenie.

MB: Można to nazwać kryzysem tożsamości.

MM: I chyba ten okres nie był zmarnowanym czasem, bo nowa płyta jest bardziej przemyślana. Mocniej czuć i słychać wasze autorski sznyt. Jak długo ten materiał powstawał?

MM: Po tym jak wyrzuciliśmy dwa albumy do kosza, zostało nam kilka kompozycji. Mieliśmy studio do dyspozycji, w którym siedzieliśmy z wynajętym backlinem i całym sprzętem. I tak sobie dłubaliśmy. Raz na zasadzie jammowania, innym razem ktoś siedział przy konsolecie i coś robiliśmy. W ten sposób opracowaliśmy 7 kompozycji. Zaczęliśmy myśleć o albumie i wtedy padł pomysł, czy utworu tytułowego – „Carte Blanche” nie zaśpiewać po polsku. Spróbowałem. Poszło to dobrze. Postanowiliśmy pójść tą drogą i nagrać więcej utworów po polsku. Wpadłem w jakiś szał twórczy i skomponowałem kilka utworów po polsku.

MB: 4 utwory powstały w 2 miesiące. Nabraliśmy przekonania do tego.

MM: Pracowaliśmy wtedy w rozjazdach i przesyłaliśmy sobie różne rzeczy siecią. Udało się.

MB: Michał siedział w studio, reszta w domach, ja w Warszawie i słaliśmy sobie próbki wokalu i wymienialiśmy opinie.

MM: Tak było z utworem „Spotkasz mnie”.

MM: Ta płyta jest bardzo sprytnie ułożona – pierwsza część jest łącznikiem z waszymi poprzednimi dokonaniami, numery są bardziej taneczne. Natomiast od utworu „Jestem” zaczyna się poważniejsza część, liryczna. To wyszło przypadkiem, czy takie było założenie?

MM: Spędziliśmy trochę czasu nad ułożeniem tej płyty. Wyrzuciliśmy też kilka numerów, które były wręcz bangerami. Nie znalazły się na niej „El Paso”, czy „Loose Control”, które gramy na koncertach. Nie dało się ich upchnąć, bo też zmieniłyby dynamikę płyty.

MB: Mieliśmy też numer eurodance’owy, stylizowany na lata 90. Ale był za bardzo przegięty, więc nie wykorzystaliśmy go (śmiech). Mieliśmy bardzo skrajnych pomysłów. Nawet stworzyliśmy próbę space rocka, którą nagraliśmy kiedyś w klubie na dyktafon. Myślę, że nie posądzałbyś nas o takie brzmienia. Był też numer w którym rapowałem (śmiech). Nas to wszystko jara, ale jednak chcieliśmy by ta płyta była jednak ukierunkowana.


MM: Zastanawiam się, w jakim kierunku to pójdzie dalej, bo na razie mam wrażenie, że zrobił się z tego taki casus Linkin Park.

MM: Lubię ich pierwsze dwie płyty.

MB: A mnie kolejne ich dokonania już się nie podobały.

MM: Widzę już pewne zalążki ciągu dalszego. U nas jest rotacja pod względem instrumentarium. Na poprzedniej płycie byłem wokalistą, który sporadycznie dotykał syntezatorów i gitary. Tutaj jestem basistą. Podebrałem ją Pawłowi (Cyzowi – przyp. MM), a on się skupił na syntezatorach. I teraz widzimy powrót do tego, co było fajne, a nie wyeksploatowane na początku, bo Mateusz Zegan jest świetnym gitarzystą. Poza tym Maciek jest nadal trochę przywiązany do perkusji, ale jak dasz mu maszynę perkusyjną, to może wcielić się nawet w MC. Myślę, że w tym kierunku będziemy szli. Wszyscy będziemy brali w tym udział, będzie wymiana ról na scenie, dużo interakcji.

MB: Po prostu chcielibyśmy dać sobie więcej swobody na scenie. Zresztą „Carte Blanche” jest płytą wysiedzianą i wysamplowaną w dużej mierze.

MM: Ale też sądzę, że ma ona wszelkie predyspozycje, żeby grać ją na żywo mocniej.

MM: Tak, na żywo te kawałki brzmią mocniej i intensywniej. Wychodzi z nich funkowość. A z drugiej strony jako wokalista czuję, że te numery śpiewam inaczej na koncertach. Nie wszystkie utwory jednak gramy na żywo, a na przykład utwór „Jestem” gramy inaczej, bardziej rozrzedzone i transowej, niż na płycie.

MM: W utworze „Blurred” słychać saksofon Kuby Łępy.

MM: Zaczęło się od tego, że chcieliśmy zagrać na żywo „Miss You” The Rolling Stones. Poprosiliśmy Kubę, fajnie to wyszło i pojechał z nami także na dwa inne koncerty. On jest zaangażowany w kilka projektów – to są poważne rzeczy. Jazzowe i nie tylko. Bardzo fajnie się rozwija.

MB: Nie gramy tego numeru na żywo na razie, ale nie mamy nic przeciwko temu, by zmieniać aranże.

MM: Natomiast „Kurs Przełamywania Fal” brzmi trochę jak odpowiedź na „Nie Ma Fal” Dawida Podsiadło.

MM: To jest utwór, którego zarys powstał w 2001 lub 2002 roku. Tytuł roboczy brzmiał „Kurs Spadania”. Napisałem to pod wpływem „Katedry” Tomasza Bagińskiego. On oczywiście został zmieniony. Wykonałem go też kiedyś z inną kapelą. Ale piosenka i melodia są zupełnie nowe.

MB: Mówisz, że to odpowiedź na numer Dawida, a mnie się ten tytuł kojarzy z Myslovitz.

MM: O, a ja siebie nigdy nie podejrzewałem o wpływy Myslovitz. Chcąc nie chcąc, nie ma zbyt wielu dobrych archetypów wokalnych w tym kraju w obszarze muzycznym, w którym się poruszamy. Myślę, że próbując, prędzej czy później dociera się do Artura Rojka, albo Krzysztofa Ostrowskiego z Cool Kids Of Death. To nie było planowane, ale wyszło naturalnie.

MM: Do potęgi własnej pozwól podnieść się śpiewasz w „Potędze”. Czy to jest metafora przeskoczenia samego siebie?
MM:
Tak. Jestem strasznie zajarany od jakiegoś czasu eko-filozofią Henryka Skolimowskiego. On mówi o umyśle uczestniczącym, o rozwoju w górę. Ta piosenka właśnie o tym traktuje – aby się samemu zmieniać, robić rzeczy, które nas rozwijają, bo to daje nowe perspektywy. Zawarłem to w metaforze matematycznej.  

MM: Co dalej się będzie działo?

MM: Jest już klip do „Shades”. Przez lata jeździliśmy z Hondą Civic z 1997 roku, która najpierw należała do Pawła, a później do Maćka. Obaj mają bardzo romantyczne wspomnienia z tym samochodem (śmiech).

MB: Postanowiliśmy dać mu życie wieczne i zrobić z nim klip. Sami to skręciliśmy i było z tym sporo zabawy i frajdy.

MM: A nie myśleliście o tym, by dać te numery do zremiksowania?

MB: Tak, chcemy to zrobić. Zwłaszcza, że sporo naszych znajomych dj-ów i producentów się o to dopomina. Na pewno coś się pojawi, zwłaszcza, że staramy się żyć blisko sceny klubowej. A potem koncerty. Na początek mini-trasa, a potem może coś większego.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load