Wywiady

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Rozmowa z: Matt Tong

Jakub Oślak: Gratulacje z okazji wydania nowego albumu! Już go słuchałem i jestem pod dużym wrażeniem. Czy możesz nam powiedzieć coś więcej o jego nieco tajemniczym tytule - co on oznacza?

Matt Tong: "There Is No Year" - ten tytuł to nawiązanie do powieści Blake’a Butlera. Jest przyjacielem naszego zespołu, a ponieważ jego twórczość zawiera w sobie tematy, którymi jesteśmy wspólnie zainteresowani, takie jak kryzys sztuki i tożsamości, wypożyczyliśmy jego tytuł dla naszego albumu. To przeniesienie tytułu Blake'a przywołuje także pomysł wymazywania historii - jeśli odmówimy niektórym grupom prawa do kontrolowania narracji ich historii, to dosłownie they have no year.

JO: Sam album to wyraźna ekspansja waszego brzmienia, która jednakże nie pozostawia daleko w tyle dwóch poprzednich płyt. W jakim kierunku zamierzaliście poprowadzić waszą nową muzykę?

MT: Myślę, że ekspansja jest właściwym sposobem na opisanie tego, co się dzieje na nowej płycie. Chcieliśmy także pogłębić naszą zbiorową tożsamość artystyczną. Poprzednia płyta zawiera jedne z naszych najbardziej odważnych, ryzykanckich piosenek, ale stylistycznie jest trochę rozluźniona. Tym razem chcieliśmy zachować poczucie przygody, jednocześnie czyniąc płytę bardziej spójną i zwartą.

JO: Lee Tesche opisał wasze brzmienie, jako „zawieszone w innej erze”. Jednakże, rezonuje ono silnie w sercach i umysłach słuchaczy tu i teraz, jako dźwięki dnia dzisiejszego. Skąd ta ponadczasowość?

MT: Świetne pytanie. Nie jestem pewien, w jakim stopniu była to dla nas świadoma decyzja. Generalnie uważam, że świadome sięganie po ponadczasowość jest niemożliwe do wykonania, ponieważ wszystkie decyzje podejmowane, aby się tam dostać, raczej pozbawiają produkt końcowy pożądanej ponadczasowości: ustawiasz coś w określonym miejscu dopiero wtedy, gdy zaczynasz tego unikać. Myślę, że lepiej jest mieć luźny zestaw zasad przewodnich, takich jak gatunki, z którymi chcesz pracować, lub instrumenty, których chcesz używać i zacząć od tego. Należy podchodzić do wszystkiego z otwartym umysłem i zaufać swojemu instynktowi i nie wahać się przed każdym napotkanym historycznym precedensem, który był podstawą twojego pomysłu.

JO: Wasz styl w ogóle nie jest łatwy do zdefiniowania - jedni chwalą dziedzictwo muzyki gospel, soul i funk, a inni wskazują na eksperyment, industrial, post-punk. Jak te pozornie przeciwstawne strony tak dobrze pasują do siebie zarówno w opinii krytyków muzycznych jak i fanów?

MT: Bylibyśmy w pułapce, gdybyśmy próbowali odgadnąć naszą publiczność. Szanujemy opinie tych, którzy słuchają i piszą o naszej muzyce, ale z pewnością nie usiłujemy sobie wyobrazić, jakie będą ich opinie, gdy zaczynamy komponować i nagrywać. O wiele łatwiej jest łączyć gatunki, jeśli nie zastanawiasz się, jak inni to mogą postrzegać. Przez lata nauczyliśmy się ufać sobie samym i nie narzucać danego pomysłu, jeśli nie wydaje się właściwy. Chcemy, aby ludzie cieszyli się naszą muzyką, a nie czuli się, jakbyśmy zaglądali im przez ramię, upewniając się, że rejestrują rzeczy prawidłowo.


JO: Kiedy słucham płyt Algiers, myślę o takich twórcach, jak Ben Harper lub Afrika Bambaataa, ale i Nine Inch Nails lub Recoil. Jakie fascynacje chcieliście przekazać swoją muzyką - jeśli jakieś w ogóle?

MT: Po prostu okazujemy szacunek tym, którzy nas ukształtowali, oraz staramy się czerpać z ich spuścizny. Nie tworzymy muzyki typu tribute, która brzmi dokładnie tak, jak ci, których podziwiamy, ale nie chcemy też ukrywać się przed słuchaczami z naszymi wpływami. Wydaje mi się, że najbardziej nieuczciwą rzeczą, jaką artysta może powiedzieć o swoim dziele, jest to, że jest naprawdę oryginalne.

JO: Pod tym względem "There Is No Year" nie jest wyjątkiem; przywołuje na myśl chociażby "What’s Going On" (Marvin Gaye) lub "There A Riot Goin 'On" (Sly & The Family Stone), oba nagrane w ich własnej, dziwnej epoce; w jakim stopniu dzisiejsze dziwne czasy są inspiracją dla waszej muzyki?

MT: To świetna obserwacja. Z pewnością myślimy o tej dziwności lub niepokoju, które nas otaczają i - powracając do pytania o ponadczasowość - sięgamy po to, co niepokojące, niezgłębione, niematerialne... co zna każdy z nas. Najprawdopodobniej właśnie to i brak jednoznacznych odpowiedzi na pytania tworzy sztukę, która sięga ponad czas. Jesteśmy bardzo zainteresowani ideą niezrealizowanych wariantów przyszłości; tych planów i celów, które nigdy nie zostały do końca zrozumiane i uchwycone, oraz tym, że wszędzie istnieje inna ścieżka, którą moglibyśmy podążać, ale nie wiemy, czym była ani gdzie mogła nas zaprowadzić; myślenie o tym jest dziwne.

JO: "There Is No Year" sięga po przeciwieństwa na wielu poziomach - jest świadomy społecznie i osobiście; porusza dynamiką, ale i enigmatycznym przekazem i eksperymentami dźwiękowymi. Jak powstaje tak złożony konstrukt? Czy macie świadomość rodzaju emocji, jakie wywołujecie muzyką?

MT: Znowu świetne pytanie. Czuję, że naprawdę nas usłyszałeś! Myślę, że podjęliśmy pewne założenia dotyczące tego albumu z góry, chociaż nigdy nie można ocenić, jaki wpływ może mieć na słuchacza. Z pewnością chcieliśmy przyciągnąć ludzi do naszego świata. Czasami możemy wydawać się trochę zbyt intensywni, co niekoniecznie było naszym zamiarem; więc tak, chcieliśmy stworzyć bogatszy, bardziej otaczający świat dźwiękowy, niż tylko wysadzić ludzi hałasem. A Franklin zbudował swoje teksty na bazie poematu, który napisał i świadomie postanowił pokazać, w jaki sposób niektóre z rzeczy, o których historycznie mówiliśmy, wpłynęły na niego osobiście i w sposób abstrakcyjny.


JO: Oprócz niedługo trzech szeroko dostępnych płyt, nagraliście także dwa ściśle ograniczone, bardziej eksperymentalne albumy, dostępne tylko na kasetach. Czy macie plany lub chociaż zamiary, aby uczynić je bardziej „publicznymi”, lub może rozwinąć tego rodzaju muzykę w przyszłości?

MT: Być może pojawią się na jednym z „serwisów streamingowych”. Podoba mi się, że istnieje inna, bardziej niejasna wersja tego zespołu krążąca w eterze. Jestem zwolennikiem wszystkiego, co pogłębia zrozumienie świata Algiers, nawet, jeśli to coś jest mniej znane lub zrozumiałe. Bardzo był chciał znaleźć czas, aby w pewnym momencie rozwinąć tą naszą bardziej eksperymentalną stronę.

JO: Graliście na stadionach i festiwalach, w legendarnych klubach, a także w całkowicie niszowych przestrzeniach „bez nazwy”. Gdzie czujecie się najlepiej jako artyści, wykonawcy? Jak myślisz, gdzie wasz unikalny rodzaj muzyki najlepiej pasuje do reakcji publiczności i poczucia uczestnictwa?

MT: Myślę, że wciąż dochodzimy do tego, jak i gdzie stworzyć taką przestrzeń, w której nasi odbiorcy będą czuć się komfortowo. Czasami wydaje nam się, że miejsce w którym gramy nie jest właściwe, a to ostatnia rzecz, jakiej chcemy! Dlatego na tą chwilę, tu gdzie jesteśmy teraz, preferujemy miejsca średniej wielkości, na 400-500 osób, w których masz idealne połączenie intymności i imprezy.

JO: Regularnie koncertujecie w krajach Europy Wschodniej. Poruszacie się bardzo swobodnie po „niezbadanych” terytoriach, zarówno geograficznych, jak i artystycznych. Skąd ta śmiałość?

MT: W głębi duszy jesteśmy po prostu dociekliwi i nie ma dla nas sensu, jeśli nie uczymy się czegoś na podstawie nowych procesów, nowych ludzi, nowych miejsc. Uwielbiamy podróżować i z jakiegoś powodu nasza muzyka wydaje się trafiać na podatny grunt w Europie Wschodniej. To fascynująca część świata z bardzo złożoną historią i cieszymy się, że mamy tam możliwość grania na żywo.

JO: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Foto: Joe Dilworth


Rozmawiał: Jakub Oślak


Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load