Wywiady

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Rozmowa z: Bart Sosnowski

MM: Przyznam, że „Tylko się nie denerwuj” zaskoczyło mnie, bo w stosunku do surowego, pierwotnego i werandowego „The Hand Luggage Studio”, tutaj brzmienie jest niemalże bigbandowe.

BS: To nie jest tak, że coś się wydarzyło w międzyczasie, tylko wiesz, część piosenek, która znalazła się na drugiej płycie, powstała jeszcze przed pierwszym albumem. Mam na myśli „Hej!”, który ostatecznie zaśpiewałem w duecie z Małgorzatą Ostrowską, „S” i „Teraz dzwonisz”. Wszystkie były pierwotnie w wersjach angielskich, a ponieważ stwierdziliśmy, że robimy całą płytę po polsku, otrzymały nowe teksty. Odpadły przez to trzy inne piosenki, które miały tak dobre teksty po angielsku, że nie chcieliśmy z nich rezygnować. W przypadku „Teraz dzwonisz” długo musiałem Olę namawiać, żeby podeszła do tego numeru po polsku, bo wykonywałem go w pierwotnej wersji podczas trasy koncertowej z "The Hand Luggage Studio" i wszyscy się przyzwyczaili do angielskich słów.

A poszerzenie instrumentarium wynika z moich inspiracji, które jednak są szersze, niż tylko granie na werandzie (śmiech). Odzywa się moja fascynacja artystami takimi jak Blues Brothers, Sam And Dave, czy Screamin’ Jay Hawkins, którego pierwsza płyta jest właściwie w całości oparta na bigbandowym graniu. Udało mi się zebrać świetnych muzyków, z którymi współpracowałem wcześniej w różnych konfiguracjach. To są ludzie, których po prostu znam muzycznie. Spotkaliśmy się wcześniej na swojej drodze i wiedziałem, że to poczują. Z perkusistą Adamem Szurajem i saksofonistą Michałem Łuką graliśmy na przykład podczas koncertu w ramach ubiegłorocznego „Męskiego Grania”, czy podczas jednego z koncertów w Studiu im. Agnieszki Osieckiej. Michał przyprowadził ze sobą do studia  Rafała Dubickiego, trębacza. Z Grzesiem Karasiem, klawiszowcem, znamy się od lat. Wszyscy są świetnymi instrumentalistami.

MM: I dzięki temu te utwory uzyskały dodatkowej energii. Ponieważ wszyscy pytają Cię o „Dalej”, to ja zapytam, o co chodzi w utworze „Wieloryb”?

BS: Długo rozmawialiśmy z Olą na temat tekstu do tej piosenki, bo melodia do tego utworu powstała w wyniku improwizacji. Chciałem żeby była o takimi mocno styranym facecie, którego codzienność konkretnie dojeżdża. Ale w momencie, kiedy wraca do domu, wszystko, to co go spotkało w ciągu dnia, nie ma znaczenia. Ola wymyśliła tutaj tę metaforę połykającego cię wieloryba, którego wnętrzności są potwornie śmierdzące (śmiech). Bardzo mi się to spodobało.

MM: Wspomniałeś o „Hej!” – Małgorzata Ostrowska była pierwszym typem na tę partię?

BS: Tak naprawdę zaczęło się od tego, że przy pisaniu "Hej!", wpadliśmy z Olą na pomysł, żeby to było o kłótni dwóch bliskich sobie osób. Nam też naturalnie zdarza się pokłócić. (śmiech) Napisałem dwie solówki gitarowe tak, żeby gitary się ze sobą spierały. No, a skoro tekst był o kłótni, to powiedzieliśmy sobie: czemu nie mieliby się tutaj pokłócić kobieta i mężczyzna? Chodziło o to, by wokalnie też była to pewnego rodzaju konfrontacja. A że zawsze lubiłem barwę Małgorzaty Ostrowskiej, która jest bardzo drapieżna, wpadliśmy na pomysł, by ją zaprosić. Niespodziewanie się zgodziła i nagrała wszystko w niecałe 20 minut. Ogromne wrażenie zrobiło na nas to, w jak niesamowitej jest formie.

MM: „Jak na psy” to opowieść miłosna?

BS: W kontekście tej piosenki myśleliśmy raczej o protest songu, ale takim emocjonalnym, z naszej perspektywy. Nie odpowiada nam retoryka moralizatorska. Ten numer to jest trochę motto tej płyty. Chodziło tu o podkreślenie tego, jak bardzo jesteśmy wszyscy do siebie podobni, niezależnie od poglądów politycznych, koloru skóry, czy orientacji seksualnej. W dzisiejszych czasach działa mnóstwo grup lobbujących, które starają się podzielić społeczeństwo tylko i wyłącznie ze względu na swoje  korzyści finansowe. Wykorzystują to, że kłócimy się o głupoty, żeby osiągać swoje cele. Chcieliśmy zwrócić uwagę na to, że nie musimy się temu tak łatwo poddawać. Pokazać to, co nas łączy, a nie to, co nas dzieli.


MM: Dotknąłeś pewnej istotnej kwestii, którą niesie ta płyta – mam wrażenie, że wy się oboje na niej odsłaniacie i stajecie się przez to słuchaczom po prostu bliżsi.

BS: To bardzo dobrze, że tak to odczytujesz. Dla mnie dobra piosenka, to przede wszystkim dobra historia. Może to także kwestia osobowości? Ja jestem specjalistą od melodii w tym duecie, ale wspólnie mamy trochę hip-hopowe podejście do tekstów, bo opowiadamy swoje historie i bardzo ważna jest dla nas autentyczność, prawda.

MM: Czujesz się jak kosmita?

BS: Pewnie pijesz do utworu „Ufo”.  (śmiech)Czasami tak. Z moim podejściem pro-humanistycznym życzyłbym sobie, żebyśmy jako społeczność ziemska, nie inwestowali tyle w rozwój militarny, czy bankowość. Gdybyśmy te same środki przeznaczyli na medycynę, albo astronautykę, już dawno kolonizowalibyśmy inne planety. Tymczasem kręcimy się w kółko i się wzajemnie zabijamy. Boli mnie też, że nie tolerujemy inności, że reagujemy na nią agresją. W takich momentach zdecydowanie czuję się jak kosmita.

MM: A „Bruce Lee”?

BS: Tutaj inspiracją był dowcip, który opowiedział nasz przyjaciel w kontekście skojarzeń z naszym synem, Leonem. Nowa pani nauczycielka pyta w klasie uczniów, jak się nazywają. Podchodzi do jednego chłopca, pyta go o imię i nazwisko, a on odpowiada: Bruce Lee. Podejmuje jeszcze kilka bezskutecznych prób, aż idzie z tym do dyrektora. Skarży się, że ten chłopiec jest jakiś dziwny, pyta co ma robić, na co dyrektor  odpowiada szeptem: "Proszę mu nie wierzyć... To ja jestem Bruce Lee..(śmiech).

Leon jest indywidualistą, narwańcem. Ale powtarzamy mu, jak w „Alicji w krainie czarów”, że '"tylko wariaci są coś warci". I dla niego jest ta piosenka.

MM: Czemu „Taki sam” się urywa w taki gwałtowny sposób?

BS: Śpiewam go do konkretnej osoby, którą kocham bardzo mocno, ale jesteśmy totalnie różni. Działamy według zupełnie innych hierarchii wartości. W pewnym sensie bardzo to szanuję, a z drugiej strony jestem nieustannie zdumiony. Czasami ciężko też utrzymać taką relację i najważniejszy jest nieustanny dialog. Bardzo ważne jest to, żeby ze sobą rozmawiać jak najwięcej, póki wciąż jesteśmy, póki nie będzie za późno. I do tego 'za późno' odnosi się właśnie ta gwałtowna cisza.

MM: Będzie jeszcze jakiś klip?

BS: Niedawno opublikowaliśmy klip do piosenki "Jak na psy", ale nie jest to nasze ostatnie słowo. Z tą płytą w ogóle jest taki problem, że podobno znajduje się na niej sporo singli i trudno się zdecydować. Mam to szczęście, że Ola zajmuje się też robieniem teledysków: reżyseruje, pisze scenariusze, montuje. To wiele ułatwia w tej sytuacji.  (śmiech)


Rozmawiał: Maciej Majewski


Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load