Wywiady

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Rozmowa z: Torsten Kinsella

Jakub Oślak: W tym roku obchodzicie 15 rocznicę wydania All Is Violent, All Is Bright. Jak ważny był to album dla God Is An Astronaut i waszego dalszego rozwoju, jako muzyków?

Torsten Kinsella: All Is Violent, All Is Bright uchwyciło wszystko, co chcieliśmy wyrazić w tamtym czasie i przedstawiło nasz zespół znacznie szerszej publiczności. Myślę, że znaczenie tej płyty jest nadal tak samo aktualne. To pierwszy album, na którym gra Lloyd Hanney, oraz moment, gdy ukształtował się nasz styl grania na żywo, który budowaliśmy od samego początku.

JO: Jeśli każdy z waszych albumów jest fotografią was jako ludzi i jako zespołu w określonym czasie, to co All Is Violent mówi nam o was i o czasie sprzed 15 lat?

TK: All Is Violent to nasz album zimowy, płyta o smutku i samotności. W piosence „Fragile” chodziło przede wszystkim o wewnętrzny rozpad, uwięzienie w narzuconym samemu sobie więzieniu, bez możliwości ucieczki. „Forever Lost” to utwór o wesołych wspomnieniach, które nigdy się nie powtórzą. „When Everything Dies” opisuje absolutną izolację i samotność. W tle tego wszystkiego Stany Zjednoczone właśnie zaatakowały Irak na podstawie fałszywej przesłanki o broni masowego rażenia. Wszystkie te wydarzenia i uczucia ukształtowały pisanie albumu.

JO: Co sądzisz o obecnym czasie i tym, co zostało spowodowane wybuchem Covid-19? Jestem pewien, że wyobrażałeś sobie 15-lecie waszego albumu zupełnie inaczej.

TK: To nie jest dobry czas dla zespołów. Nasze trasy sprzedawały się bardzo dobrze i dużo ćwiczyliśmy, aby te występy były wyjątkowe. Nawet Jamie Dean wrócił do składu! Wybuch Covid-19 dał nam czas na pisanie i właściwie skończyliśmy pisać już nasz następny album, ale czekamy na uspokojenie się sytuacji społecznej, zanim będziemy mogli go nagrać.

Pracuję także z Jamiem nad jego solowym albumem, opartym na kompozycjach fortepianowych, oraz z Gazzem Carrerem przy nowej EP’ce The Butterfly Explosions. Współpracuje również z folkowym projektem Black Echo.

JO: Cała ta pandemiczna sytuacja znacząco wpłynęła na przemysł muzyczny. W jaki sposób dotknęło to was, osobiście i zawodowo, jako muzyków i ludzi?

TK: Myślę, że to bardzo trudny okres dla przemysłu muzycznego. Widzę, że miejsca koncertowe zamykają się, a niektóre zespoły znikają bezpowrotnie. Polegaliśmy na trasach koncertowych, aby zarabiać na życie w połączeniu z dochodami z wydawnictw fizycznych i cyfrowych. To naczynia połączone i bez finansowego tournée istnieje ogromna pustka do wypełnienia. Lubimy być zajęci, więc ta przymusowa przerwa przynosi mi poczucie klaustrofobii, którą nowy album chwyta i uwalnia w kompozycjach.

Uważam, że ważne jest, aby dołożyć wszelkich starań, aby spowolnić działanie tego wirusa, aby szpitale nie były przepełnione, a osoby szczególnie podatne były bezpieczne. Nie jestem pewien, kiedy pojawi się szczepionka i jak skuteczna będzie. Przyszłość nie jest jasna.


JO: Udało wam się przełożyć trasę na wczesną jesień. Czy uważasz, że to bezpieczna odległość? Jeśli tak, czego możemy oczekiwać od waszych koncertów tym razem? All Is Violent zagrane w całości?

TK: Mówiąc krótko: nie, będziemy musieli poczekać i przekonać się, ale myślę, że wszystko może zostać ponownie zaplanowane na przyszły rok. Będziemy grać All is Violent w całości wraz z większością nowego albumu. Koncerty będą bardziej intensywne i agresywne; przerobiliśmy nasze brzmienie na żywo, aby było bardziej autentyczne i surowe. Wydaje mi się, że Lloyd, Jamie, Niels i ja zawsze tworzyliśmy razem najlepszy i prawdziwy skład God Is An Astronaut. Jest między nami jest ukryta chemia.

JO: Na czym polega ta chemia w waszym przypadku? Czy sam fakt, że gracie muzykę instrumentalną, czyni wasz przekaz uniwersalnym, językiem serc, takim jak współczesny jazz lub klasyka?

TK: Myślę, że sekret polega na tym, aby włożyć w to co grasz tyle siebie ile to możliwe. Każdy z nas jest wyjątkowy na swój sposób i dążymy do wyrażenia tego podczas pisania muzyki. Muzyka stricte instrumentalna wymaga innego podejścia i zestawu umiejętności niż muzyka z wokalem. Instrumenty muszą przenosić emocje i melodie i nie jest to takie proste, jak niektórzy mogą sądzić. Muzyka instrumentalna oczywiście nie ma barier językowych, a to z pewnością pomaga.

JO: Czy sądzisz, że wasze ambitne podejście do kompozycji i wykonania, które pomija standardowe schematy utworów, może również wykluczyć niektórych słuchaczy? Czy w ogóle myślicie o tym w ten sposób?

TK: Niektórzy słuchacze uważają, że muzyka bez wokalu jest tylko muzyką w tle; i to jest w porządku. To mnie nie martwi. Wiem, że przemawiamy do niszowej publiczności i nie mamy aspiracji, aby przestawić się w kierunku mas. Cieszymy się, że tworzymy taką muzykę, jaką lubimy.

JO: Nazwa waszego zespołu pochodzi z kultowego horroru Nocne Plemię (Clive Barker, 1990), a w mojej wyobraźni także z 2001: Odysei Kosmicznej (Stanley Kubrick, 1968). Wasze brzmienie ma wysoki potencjał filmowy. Czy byliście zapraszani do nagrania muzyki do filmowej? Czy jest jakiś film, do którego chciałbyś skomponować muzykę?

TK: Jeszcze nikt się z nami w tej sprawie nie kontaktował, ale naprawdę chcielibyśmy, aby do tego kiedyś doszło. Melancholia (Lars Von Trier, 2011) to film, w którym chcielibyśmy usłyszeć naszą muzykę. Utwór „Finem Solis” z płyty Helios|Erebus był zainspirowany tym filmem.

JO: Utrzymujecie regularny cykl wydawania płyt. Wasze albumy są chwalone i wygrywają próbę czasu. Jak udaje wam się ciągle brzmieć świeżo i utrzymywać dyscyplinę wydawania albumów? Czy to jest coś, o czym myślisz, czy też przychodzi wam to naturalnie?

TK: Szczerze mówiąc, nie jestem pewien, skąd bierze się kreatywność, ale mam ciągłą chęć pisania, to mnie wzmacnia i ustawia wszystko w odpowiedniej perspektywie, bez tego straciłbym rozum. To wszystko przychodzi naturalnie, nie można zmuszać się do pisania.

Mamy wiele nowych kompozycji, ale chcemy się upewnić, że każda wyróżnia się i nie jest zbyt podobna do niczego, co nagraliśmy wcześniej, więc wiele z nich zostanie odłożonych na czas nieokreślony. Wybraliśmy 7 nowych utworów do nagrania i zostaną wydane na początku przyszłego roku.

JO: Ostatnie pytanie: graliście w Polsce już 18 razy; macie tutaj wielu fanów. Mam nadzieję, że wrócicie w tym roku. Czy nosisz w pamięci jakieś szczególne wspomnienia z naszego kraju?

TK: Wciąż pamiętamy pierwsze 3 koncerty, które kiedykolwiek zagraliśmy w Polsce. Poznański koncert w Blue Note był naprawdę intensywny. Przed występem musieliśmy zdjąć ze sceny fortepian, dźwignęliśmy go dopiero w 10 osób. Polscy fani są pełni pasji dla muzyki i zawsze jest nam bardzo przyjemnie, gdy możemy tam grać.

JO: Dziękuję za wywiad. 

Informacje o polskich koncertach God Is An Astronaut na https://www.facebook.com/WiniaryBookings/ 


Rozmawiał: Jakub Oślak


Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load