Wywiady

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Rozmowa z: Jan Fronczak

MM: Arek kilka miesięcy temu powiedział mi, że "Zgliszcza" zamykają pewien etap w działalności Czerni. Możesz się do tego jakoś odnieść?

JF: Zamykają głównie z tego powodu, że przez parę lat istnieliśmy w zasadzie tylko na papierze. Coś tam graliśmy, materiał niby powstawał, ale nic z tego nie wynikało za bardzo. Gdyby nie to, że się bardzo lubimy prywatnie, pewnie byśmy sobie jakoś wprost powiedzieli, że nie mamy czasu na to hobby. Ale jakoś jednak się udało zebrać się do kupy i skumulować te ostatnie lata w postaci płyty. Na pewno zamyka to pewien etap i otwiera nowy. Optymistycznie zakładam, że bardziej aktywny (śmiech).

MM: No i to słychać, bo materiał jest wielopoziomowy. Wymaga atencji i pewnego skupienia. Takie było odgórne założenie w przypadku tej płyty?

JF: Trochę tak. Po splicie z Kalderą, gdy zaczęliśmy robić nowe rzeczy, chcieliśmy pobawić się mocniej formą, tym jak układamy numery, jak budujemy klimat. W związku z tym, że materiał robiony był długo, to i owo się zmieniało. Chcieliśmy mieć pewność, że wchodzimy do studia wtedy, gdy dokładnie wiemy, co chcemy nagrać i jaki ma być efekt końcowy.

MM: Płytę nagraliście latem ubiegłego roku. A ukazała się dopiero teraz. Abstrahując już od faktu, że to Wasz pełnowymiarowy debiut, to czy wówczas było to związane z brakiem wydawcy?

JF: Nie, zupełnie nie. Jesteśmy typem zespołu, któremu nigdzie się nie śpieszy. Nagraliśmy latem, zmiksowaliśmy jesienią, zimą odpoczywaliśmy od tego wszystkiego, a na wiosnę pojawił się Karol i pandemia. Dokładnie w tej kolejności (śmiech).

MM: A po drodze wspomógł Was Michał Głowacki, który na płycie odpowiada za sample. Złośliwi mogą się czepiać, bo Michał gra przecież z Arkiem w So Slow i w NVC.

JF: No wiadomo, że kolesiostwo (śmiech). Gramy prostą muzykę w zasadzie. Bardziej zależy nam na zbudowaniu jakiegoś nastroju niż czymś innym. Używamy dosyć tradycyjnych środków by to osiągnąć. Elektronika między i w numerach zawsze u nas była obecna, więc teraz to było po prostu kontynuowanie tematu. No i oczywiście podoba nam się jak Michał to ogarnął, zwłaszcza że miał wolną rękę w tym co zrobi.


MM: Zastanawiam się, czemu wokale Łukasza tak ‘uciekają’. Podczas słuchania nietrudno zgubić wątek. Zupełnie inaczej to wygląda, gdy czyta się teksty.

JF: Bo zamysłem nie było to, by były zrozumiane. Zając ma wokal, który niekoniecznie nadaje się na analizę liryczną podczas słuchania i nam to pasuje. To nie ma być muzyka, która sprawia że się relaksujesz i delektujesz akcentowaniem przedostatniej sylaby od końca.

MM: Coś w tym jest, bo te końcowe frazy słychać najlepiej. Teksty natomiast są dość uniwersalne, bo pewnie wielu podciąga je pod bieżący czas.

JF: Akurat to nie było planowane, ale skoro zazwyczaj nasze liryki traktują o rzeczach nieprzyjemnych i smutnych, to zawsze się sprawdzą jeśli chodzi o aktualność (śmiech).

MM: Rozumiem, że stosunek do 'radości' wszyscy w zespole macie podobny?

JF: Pytasz czy każdy w Czerni to introwertyk? Nie, nie każdy, ale ewidentnie ten tekst jest napisany z tej perspektywy. Co mnie personalnie, bardzo odpowiada (śmiech).

MM: Ale jest też namiastka nadziei w "Krzyku". Skoro jest tunel, jest szansa na światło.

JF: Tak. Ale też nie bez powodu jest na końcu płyty, na końcu ostatniego numeru. Cień światła optymizmu jest nowością w tekstach Czerni, więc byliśmy tym tak przejęci, że jest to właśnie tylko namiastka (śmiech). Szklanka jest nieustająco do połowy pusta, ale może woda już nie ucieka. Kto wie?

MM: Co zatem stanie się z Czernią w następnej kolejności?

JF: Nie wiem i nie chcę wiedzieć. Jakbyśmy cokolwiek zaplanowali w naszej działalności, to zapewne nic by z tego nie wyszło (szklanka do połowy pusta). Bardzo jest dziwne, że nie rozpadaliśmy się przez te ostatnie lata z powodów prozaicznych, więc dla mnie sam fakt, że żyjemy nadal jest bardzo motywujący. To jest taki przykład maksymalnie niskich oczekiwań tam, gdzie każde inne są nieżyciowe. Mało to ambitna postawa, ale niezmiernie praktyczna.

MM: Koncert promocyjny zdaje się przepadł. A może został przeniesiony?

JF: Przewidywanie czegokolwiek w tym temacie jest wróżeniem z fusów. Oczywiście bardzo bym chciał, by granie na żywo wróciło, bo ile można siedzieć na dupie... Oby to było jeszcze w tym roku.

MM: Dziękuję. 

Foto: Dariusz Lasak


Rozmawiał: Maciej Majewski


Florence Jenkins Project

2020-06-29

Florence Jenkins Project to zespół nietuzinkowy. Nowa płyta zespołu, zatytułowana intrygująco „III x III/ życie i inne katastrofy”, przynosi dość frapującą mieszankę stylów zogniskowanych wokół muzyki rockowej, aczkolwiek jej warstwa liryczna zdaje się być jeszcze szersza. Jak bardzo, opowiedział mi w długiej rozmowie Borys Stokalski – wokalista i gitarzysta zespołu.

Czytaj więcej...

1984

2020-06-26

Ukazała się pierwsza od 13 lat płyta studyjna legendarnej rzeszowskiej grupy 1984. Z tej okazji z jej liderem Piotrem "Mizernym" Liszczem porozmawiał nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Czytaj więcej...

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Czytaj więcej...

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load