Wywiady

Hania Żmuda (Soma White)

2013-04-17

Trójmiejska formacja Soma White wydała debiutancki album. Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistką i autorką tekstów Hanią Żmudą.

Rozmowa z: Hania Żmuda

- Od powstania zespołu do wydania „Soma White” minęły aż 4 lata. Czemu tak długo musieliśmy czekać na ten album?

- Kiedy w 2009 roku wykrystalizował się skład zespołu (kluczowym momentem było dołączenie do składu Pawła Wysockiego – instrumenty klawiszowe), zaczęliśmy zmieniać aranżacje materiału, który wcześniej miał charakter bardziej pomysłów, niż konkretnych utworów. Niedługo po dołączeniu Pawła, mieliśmy możliwość wejścia do studia nagraniowego. Spędziliśmy tam 1,5 roku. Po skończeniu w nim pracy, zajęliśmy się opracowywaniem materiału do grania na żywo, ponieważ czas spędzony w studio sprawił, że pierwotne pomysły - szkice przeszły daleko idącą metamorfozę. Niektóre z kompozycji zostały również dodatkowo specjalnie przearanżowane na wersje live. Nie jest sztuką stworzyć coś w warunkach studyjnych, natomiast jest nią uzyskanie brzmienia na żywo na tym samym, bądź wyższym poziomie. Po drodze doszły do tego jeszcze pewne perypetie związane ze zorganizowaniem i urządzeniem sali prób, co trwało kolejne pół roku. I tak złożyło się to na te 4 lata przygotowań do wydania debiutanckiego materiału „Soma White”. Dodam jeszcze, że nie mieliśmy w zasadzie żadnego zewnętrznego „ciśnienia”, bowiem nikt na naszą płytę nie czekał – do momentu zagrania pierwszego koncertu w kwietniu zeszłego roku, absolutnie nikt o nas nic nie wiedział (chwilę wcześniej uruchomiliśmy stronę internetową – można było już nas jakoś „namierzyć”). Nigdy wcześniej nie graliśmy żadnych koncertów i nie funkcjonowaliśmy razem pod nazwą Soma White.

- Jest to świetny album. Czy nagrywając te kompozycje mieliście poczucie, że powstaje coś niezwykłego?

- Dziękujemy za miłe słowa. Pobyt w studiu nagraniowym był bardzo twórczy. Mnie osobiście, każdy dzień tam spędzony dawał poczucie, że się rozwijam i, że idziemy we właściwym kierunku. To pozwalało mi przypuszczać, że rzeczywiście być może powstaje coś fajnego. Ale każdy z nas miał zapewne nieco inne myśli i odczucia względem tego co się działo. Ja po wyjściu ze studia miałam poczucie, że to, co stworzyliśmy, zostało nagrane najlepiej jak tylko można było na daną chwilę to zrobić.

- A czy teraz, patrząc z perspektywy na ten album, masz poczucie, że coś mogliście nagrać inaczej lub jeszcze lepiej?

- Na pewno są takie momenty na tym krążku, które moglibyśmy zmienić bądź poprawić. Każda refleksja nad tym, co mogło być lepiej, była i jest motorem do dalszego rozwoju. Dziś jesteśmy już na zupełnie innym etapie rozwoju muzycznego niż kilkanaście miesięcy temu i pewnie moglibyśmy użyć innych rozwiązań. Natomiast jest to zapis tamtego czasu i choćby z tego powodu, jeśli chodzi o moją osobę uważam, że jest ok.

- Słuchając ponad trzynastominutowego utworu „Better Reality” odniosłem wrażenie, że ważnym elementem powstawania tej płyty była improwizacja.

- Rzeczywiście, „Better Reality” to w znacznym stopniu utwór improwizowany. Siedząc tyle czasu w studiu nagraniowym mieliśmy go wystarczająco dużo, aby móc improwizować, nagrywać pod wpływem chwili. Takich fragmentów na „Soma White” jest więcej, nie tylko w „Better Reality”. Mieliśmy przy tym bardzo dużo pracy, ale była to też świetna i twórcza zabawa.

- Jak sami twierdzicie, propagujecie „za pomocą dźwięków pozytywną stronę egzystencji”. Możesz rozwinąć tą myśl?

- Głównie chodzi o to, aby nasza muzyka mogła pozwolić odbiorcy oderwać się od tego, co jest tu i teraz. Przenieść go w inną, mamy nadzieję lepszą, rzeczywistość - „Better reality”.

- Skąd czerpiesz inspiracje do swoich tekstów?

- Te teksty powstawały przez kilka lat, także nie można w tym przypadku mówić o „concept albumie” w warstwie tekstowej. Zabrzmi to banalnie, ale z jednej strony inspiracje czerpię ze wszystkiego co mnie otacza. Z drugiej strony, pisanie tekstów daje możliwość wniknięcia w swoją wyobraźnię i snucia dowolnych historii. Takie teksty także są na „Soma White” i przyznam, że chyba wolę pisać właśnie takie.

- Uwagę na tej płycie zwraca Twój śpiew. Słychać w nim i dużą dawkę liryzmu, ale także echa jazzu, bluesa. Rzec można, że jesteś wszech stronną wokalistką…

- Tak (śmiech). Dziękuję. Mój głos przeszedł w ostatnich latach ogromną metamorfozę. W życiu nie chciałabym, aby ktoś usłyszał, jak kiedyś śpiewałam. Przełomem było dla mnie wejście do studia nagraniowego. W efekcie pracy, zaczęły znikać opory i zahamowania, jakie miałam wcześniej w głowie. Poczułam, że mogę się tym głosem bawić i wykorzystać różne jego możliwości. W otwarciu mojej muzyczno-wokalnej wyobraźni bardzo pomagali mi koledzy z zespołu: Piotr Pastwa i Paweł Wysocki. Kiedy powstają nowe utwory, nie zastanawiam się, czy zabrzmię tak, albo inaczej. Po prostu w danym momencie głos sam się ze mnie „kreuje” – jeśli można tak powiedzieć.

- Masz jakieś ulubione wokalistki?

- Tak, ale jest ich naprawdę spora rzesza. Uwielbiam słuchać Lisy Gerrard, ale np. na drugim biegunie znajduje się Karin Dreijer Andersson z The Knife, Anja Garbarek, czy Goldfrapp. Oczywiście tych artystek jest o wiele więcej, ale te przyszły mi na myśl teraz. Oprócz tego uwielbiam też śpiewających mężczyzn, np. Petera Gabriela, Dave’a Gahana, Matthew Bellamy’ego, Phila Collinsa czy Davida Gilmoura. To też  skrócona lista. Generalnie lubię różnorodność.

- Rozmawiając o „Soma White” nie można zapomnieć  o jeszcze jednej, ważnej osobie. Mastering płyty wykonał sam Andy Jackson, były producent między innymi Pink Floyd i Fields Of The Nephilim. W jaki sposób doszło do Waszej współpracy?

- To był przypadek. Koledzy z zespołu natknęli się w Internecie na informację, że Andy Jackson jest inżynierem dźwięku , ma własne studio i zajmuje się masteringiem płyt. W związku z tym stwierdziliśmy, że się z nim skontaktujemy. Myśleliśmy, że na odpowiedź będziemy czekali bardzo długo, bo Andy na pewno ma mnóstwo zapytań. A tutaj – niespodzianka. Odpowiedź przyszła niemal natychmiast, choć na pewno nie wynikało to z braku zajęć. Współpraca przebiegła miło i sprawnie. Jak najbardziej polecamy Andy’ego (śmiech)

- Jackson skomentował to, co usłyszał?

- Niestety, nie (śmiech). Jest to profesjonalista i zrobił to, co miał zadane do zrobienia. Żadnych komentarzy, uwag. Choć fajnie byłoby usłyszeć, co o naszej muzyce sądzi taka osobistość jak on. Jednak z drugiej strony chyba nie chciałby się podpisać pod czymś, co mu „nie leży”.

- Myślicie już o nowej płycie?

- Tak. Mamy taki plan, aby pod koniec tego roku wejść do studia nagraniowego.

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: M.Biliński

TUTAJ nasza recenzja albumu "Soma White".


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load