Wywiady

Hania Żmuda (Soma White)

2013-04-17

Trójmiejska formacja Soma White wydała debiutancki album. Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistką i autorką tekstów Hanią Żmudą.

Rozmowa z: Hania Żmuda

- Od powstania zespołu do wydania „Soma White” minęły aż 4 lata. Czemu tak długo musieliśmy czekać na ten album?

- Kiedy w 2009 roku wykrystalizował się skład zespołu (kluczowym momentem było dołączenie do składu Pawła Wysockiego – instrumenty klawiszowe), zaczęliśmy zmieniać aranżacje materiału, który wcześniej miał charakter bardziej pomysłów, niż konkretnych utworów. Niedługo po dołączeniu Pawła, mieliśmy możliwość wejścia do studia nagraniowego. Spędziliśmy tam 1,5 roku. Po skończeniu w nim pracy, zajęliśmy się opracowywaniem materiału do grania na żywo, ponieważ czas spędzony w studio sprawił, że pierwotne pomysły - szkice przeszły daleko idącą metamorfozę. Niektóre z kompozycji zostały również dodatkowo specjalnie przearanżowane na wersje live. Nie jest sztuką stworzyć coś w warunkach studyjnych, natomiast jest nią uzyskanie brzmienia na żywo na tym samym, bądź wyższym poziomie. Po drodze doszły do tego jeszcze pewne perypetie związane ze zorganizowaniem i urządzeniem sali prób, co trwało kolejne pół roku. I tak złożyło się to na te 4 lata przygotowań do wydania debiutanckiego materiału „Soma White”. Dodam jeszcze, że nie mieliśmy w zasadzie żadnego zewnętrznego „ciśnienia”, bowiem nikt na naszą płytę nie czekał – do momentu zagrania pierwszego koncertu w kwietniu zeszłego roku, absolutnie nikt o nas nic nie wiedział (chwilę wcześniej uruchomiliśmy stronę internetową – można było już nas jakoś „namierzyć”). Nigdy wcześniej nie graliśmy żadnych koncertów i nie funkcjonowaliśmy razem pod nazwą Soma White.

- Jest to świetny album. Czy nagrywając te kompozycje mieliście poczucie, że powstaje coś niezwykłego?

- Dziękujemy za miłe słowa. Pobyt w studiu nagraniowym był bardzo twórczy. Mnie osobiście, każdy dzień tam spędzony dawał poczucie, że się rozwijam i, że idziemy we właściwym kierunku. To pozwalało mi przypuszczać, że rzeczywiście być może powstaje coś fajnego. Ale każdy z nas miał zapewne nieco inne myśli i odczucia względem tego co się działo. Ja po wyjściu ze studia miałam poczucie, że to, co stworzyliśmy, zostało nagrane najlepiej jak tylko można było na daną chwilę to zrobić.

- A czy teraz, patrząc z perspektywy na ten album, masz poczucie, że coś mogliście nagrać inaczej lub jeszcze lepiej?

- Na pewno są takie momenty na tym krążku, które moglibyśmy zmienić bądź poprawić. Każda refleksja nad tym, co mogło być lepiej, była i jest motorem do dalszego rozwoju. Dziś jesteśmy już na zupełnie innym etapie rozwoju muzycznego niż kilkanaście miesięcy temu i pewnie moglibyśmy użyć innych rozwiązań. Natomiast jest to zapis tamtego czasu i choćby z tego powodu, jeśli chodzi o moją osobę uważam, że jest ok.

- Słuchając ponad trzynastominutowego utworu „Better Reality” odniosłem wrażenie, że ważnym elementem powstawania tej płyty była improwizacja.

- Rzeczywiście, „Better Reality” to w znacznym stopniu utwór improwizowany. Siedząc tyle czasu w studiu nagraniowym mieliśmy go wystarczająco dużo, aby móc improwizować, nagrywać pod wpływem chwili. Takich fragmentów na „Soma White” jest więcej, nie tylko w „Better Reality”. Mieliśmy przy tym bardzo dużo pracy, ale była to też świetna i twórcza zabawa.

- Jak sami twierdzicie, propagujecie „za pomocą dźwięków pozytywną stronę egzystencji”. Możesz rozwinąć tą myśl?

- Głównie chodzi o to, aby nasza muzyka mogła pozwolić odbiorcy oderwać się od tego, co jest tu i teraz. Przenieść go w inną, mamy nadzieję lepszą, rzeczywistość - „Better reality”.

- Skąd czerpiesz inspiracje do swoich tekstów?

- Te teksty powstawały przez kilka lat, także nie można w tym przypadku mówić o „concept albumie” w warstwie tekstowej. Zabrzmi to banalnie, ale z jednej strony inspiracje czerpię ze wszystkiego co mnie otacza. Z drugiej strony, pisanie tekstów daje możliwość wniknięcia w swoją wyobraźnię i snucia dowolnych historii. Takie teksty także są na „Soma White” i przyznam, że chyba wolę pisać właśnie takie.

- Uwagę na tej płycie zwraca Twój śpiew. Słychać w nim i dużą dawkę liryzmu, ale także echa jazzu, bluesa. Rzec można, że jesteś wszech stronną wokalistką…

- Tak (śmiech). Dziękuję. Mój głos przeszedł w ostatnich latach ogromną metamorfozę. W życiu nie chciałabym, aby ktoś usłyszał, jak kiedyś śpiewałam. Przełomem było dla mnie wejście do studia nagraniowego. W efekcie pracy, zaczęły znikać opory i zahamowania, jakie miałam wcześniej w głowie. Poczułam, że mogę się tym głosem bawić i wykorzystać różne jego możliwości. W otwarciu mojej muzyczno-wokalnej wyobraźni bardzo pomagali mi koledzy z zespołu: Piotr Pastwa i Paweł Wysocki. Kiedy powstają nowe utwory, nie zastanawiam się, czy zabrzmię tak, albo inaczej. Po prostu w danym momencie głos sam się ze mnie „kreuje” – jeśli można tak powiedzieć.

- Masz jakieś ulubione wokalistki?

- Tak, ale jest ich naprawdę spora rzesza. Uwielbiam słuchać Lisy Gerrard, ale np. na drugim biegunie znajduje się Karin Dreijer Andersson z The Knife, Anja Garbarek, czy Goldfrapp. Oczywiście tych artystek jest o wiele więcej, ale te przyszły mi na myśl teraz. Oprócz tego uwielbiam też śpiewających mężczyzn, np. Petera Gabriela, Dave’a Gahana, Matthew Bellamy’ego, Phila Collinsa czy Davida Gilmoura. To też  skrócona lista. Generalnie lubię różnorodność.

- Rozmawiając o „Soma White” nie można zapomnieć  o jeszcze jednej, ważnej osobie. Mastering płyty wykonał sam Andy Jackson, były producent między innymi Pink Floyd i Fields Of The Nephilim. W jaki sposób doszło do Waszej współpracy?

- To był przypadek. Koledzy z zespołu natknęli się w Internecie na informację, że Andy Jackson jest inżynierem dźwięku , ma własne studio i zajmuje się masteringiem płyt. W związku z tym stwierdziliśmy, że się z nim skontaktujemy. Myśleliśmy, że na odpowiedź będziemy czekali bardzo długo, bo Andy na pewno ma mnóstwo zapytań. A tutaj – niespodzianka. Odpowiedź przyszła niemal natychmiast, choć na pewno nie wynikało to z braku zajęć. Współpraca przebiegła miło i sprawnie. Jak najbardziej polecamy Andy’ego (śmiech)

- Jackson skomentował to, co usłyszał?

- Niestety, nie (śmiech). Jest to profesjonalista i zrobił to, co miał zadane do zrobienia. Żadnych komentarzy, uwag. Choć fajnie byłoby usłyszeć, co o naszej muzyce sądzi taka osobistość jak on. Jednak z drugiej strony chyba nie chciałby się podpisać pod czymś, co mu „nie leży”.

- Myślicie już o nowej płycie?

- Tak. Mamy taki plan, aby pod koniec tego roku wejść do studia nagraniowego.

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: M.Biliński

TUTAJ nasza recenzja albumu "Soma White".


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load