Wywiady

Pieter Nooten

2013-07-12

Nasz wywiad z Pieterm Nootenem, holenderskim kompozytorem, klawiszowcem i byłym muzykiem legendarnej grupy Clan Of Xymox.

Rozmowa z: Pieter Nooten

- Twój nowy album „Haven” został określony przez jednego z recenzentów jako „soundtrack do słuchania w drodze do nieba”. Jakie były Twe inspiracje podczas pracy nad tym albumem?

- Chciałem stworzyć płytę całkowicie instrumentalną, z jak najmniejszą ilością pierwiastka ludzkiego, ziemskiego.  Dlatego też chciałem, aby płyta brzmiała tak, jakby była oderwana od ziemi, jakby unosiła się w przestrzeni. Dlatego nie ma na niej śpiewu, nie podkładu rytmicznego. Są harmonie, efekty dźwiękowe, melodie i odbicia melodii. W moich założeniach całość miała brzmieć tak, jakby dźwięki poruszały się wkoło w zamkniętej przestrzeni. Dlatego też poszczególne dźwięki zapętlałem, miksowałem w różnych tonacjach i tempach.

- Płytę skomponowałeś i zmiksowałeś za pomocą Mac Book Pro. Dlaczego wybrałeś taki sposób tworzenia i jakie są korzyści z używania Mac Book Pro?

- Nie miałem budżetu na nagrywanie płyty w dużym studiu z udziałem kilku muzyków i innych współpracowników. Praca z laptopem daje artystyczną wolność. Mogę podłączyć midi-keyboard do laptopa, wgrać podstawowe struktury dźwiękowe i potem, gdziekolwiek jestem, dowolnie je edytować.  

- „Haven” jest Twoim czwartym albumem nagranym jako Pieter  Nooten. Jak porównałbyś to dzieło z poprzednimi płytami?

- Myślę, że „Haven” jest kolejnym krokiem w mym dojrzewaniu muzycznym. Kieruję się w stronę bardziej abstrakcyjnych klimatów. Nigdy nie zerwę więzów z moją miłością do harmonii i melodii, ale interesuje mnie muzyczna wędrówka w stronę surrealistyczną.

- Czy improwizujesz podczas nagrywania muzyki?

- Oczywiście. Improwizuję nawet grając koncerty. Zbytnio nie lubię przygotowywać się do pracy w studio, nie lubię nagrywać taśm demo. Potrzebuję elementu zaskoczenia, aby podtrzymać mój twórczy entuzjazm.

- Wiem, że uwielbiasz twórczość Jana Sebastiana Bacha. Co jest takiego interesującego w jego muzyce?

- On jest dla mnie alfą i omegą. Nigdy nie było takiego kompozytora jak on, który byłby takim geniuszem we wszystkim co tworzył. Zarówno w warstwie technicznej, emocjonalnej, jak i filozoficznej.

- Jesteś znany także jako członek Clan Of Xymox. Jak to się stało, że dołączyłeś do nich?

- Dołączyłem do tego zespołu tuż przed wydaniem mini albumu „Subsequent Pleasures”. Miałem wówczas gotowych kilka instrumentalnych utworów i Ronny Moorings (lider zespołu – przyp.GS) poprosił mnie, abym do nich dołączył. Zespół zaczynał już wtedy pracę nad debiutanckim albumem. Nagraliśmy taśmę demo, którą usłyszał Brendan Perry z Dead Can Dance i przekazał ją Ivo Watts-Russellowi (współzałożyciel i długoletni szef wytwórni 4AD-przyp.GS). Ivo natychmiast polubił naszą muzykę i bardzo szybko trafiliśmy do Szkocji, gdzie rozpoczęliśmy pracę nad albumem „Clan Of Xymox”.

- Kolejna płyta Clan Of Xymox zatytułowana „Medusa” jest przez wielu fanów uważana nie tylko za najlepszy album tego zespołu, ale także za jedną z najlepszych płyt w katalogu 4AD. Gdy ją nagrywaliście, mieliście poczucie, że powstaje coś niezwykłego?

- Nie podczas sesji nagraniowych. Dopiero po jakimś czasie dotarło do nas, że nagraliśmy coś wyjątkowego. „Medusa” powstała w wyniku połączenia mojej ówczesnej miłości do muzyki minimal i ambient oraz fascynacji Ronniego i Anke (Wolbert – wokalistka i basistka COX – przyp.GS) muzyką pop i gothic.

- W 1988 roku Clan Of Xymox zagrał po raz pierwszy w Warszawie,  dla blisko 10 tysięcy osób, na festiwalu Marchewka. O ile pamiętam, to przyjęcie mieliście entuzjastyczne. Jak wspominasz pobyt w Warszawie?

- Człowieku, to  było coś niesamowitego! Już po wylądowaniu na lotnisku w Warszawie czuliśmy się jak gwiazdy rocka. Dziesiątki oczekujących na nas fanów, przejazd samochodami przez miasto, a potem ten niezapomniany koncert, na którym ludzie wprost szaleli. Po jego zakończeniu fani nie chcieli nas wypuścić ze sceny i z hali, w której odbywała się impreza.

- W 1991 roku rozstałeś się z Clan Of Xymox. Dlaczego?

- Przestał mi odpowiadać kierunek, w którym Ronny zaczął prowadzić zespół. Podjąłem taką decyzję po wydaniu albumu „Phoenix”. Kierunek, w podążał zespół po wydaniu tej płyty był dla mnie nie do zaakceptowania. Odszedłem więc z zespołu razem z Anke Wolbert.

- W 1987 roku nagrałeś z Michaelem Brookiem wspaniały i niezapomniany  album „Sleeps With Fishes”. Skąd pomysł na tą płytę?

-Ivo Watts-Russell był w posiadaniu taśmy demo, na której było kilka kompozycji, w których śpiewałem towarzysząc sobie na Korgu 800. Ivo zapytał mnie, czy nie nagrałbym albumu z tymi utworami i zasugerował, że mógłbym to zrobić z towarzyszeniem gitarzysty Michaela Brooka. Zgodziłem się.

- Dlaczego na „Sleeps With Fishes” znalazły się także wybrane utwory z albumu „Medusa” Clan Of Xymox?

- To były utwory, które ja skomponowałem dla potrzeb Clan Of Xymox, więc miałem prawo wykorzystać je tak, jak chciałem.  A zawsze pragnąłem nagrać je tak, jak to sobie wyobrażałem, a nie tak, jak wyobrażał to sobie Ronny.

- Po odejściu z Xymox założyłeś grupę The First Contact…

- Ten projekt był moją reakcją na to, w jakim kierunku poszedł Xymox po albumie „Phoenix” i w jakich okolicznościach rozstałem się z tym zespołem. W latach 1992-1994 muzyka taneczna była na swój sposób eksperymentalna, a ja bardzo tęskniłem za eksperymentami muzycznymi. Bardzo mi tego brakowało w ostatnich 3-4 latach pobytu w Clan Of Xymox. Z The First Contact nie odniosłem jednak sukcesów.

-Kiedy doczekamy się nowych nagrań od Ciebie?

-  Już niedługo! Właśnie nad nimi pracuję. Nigdy wcześniej nie odczuwałem takiej potrzeby komponowania, jak teraz. To moja druga, kompozytorska młodość (śmiech). Już niedługo powrócę z nowym materiałem.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: Facebook


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load