Wywiady

Pieter Nooten

2013-07-12

Nasz wywiad z Pieterm Nootenem, holenderskim kompozytorem, klawiszowcem i byłym muzykiem legendarnej grupy Clan Of Xymox.

Rozmowa z: Pieter Nooten

- Twój nowy album „Haven” został określony przez jednego z recenzentów jako „soundtrack do słuchania w drodze do nieba”. Jakie były Twe inspiracje podczas pracy nad tym albumem?

- Chciałem stworzyć płytę całkowicie instrumentalną, z jak najmniejszą ilością pierwiastka ludzkiego, ziemskiego.  Dlatego też chciałem, aby płyta brzmiała tak, jakby była oderwana od ziemi, jakby unosiła się w przestrzeni. Dlatego nie ma na niej śpiewu, nie podkładu rytmicznego. Są harmonie, efekty dźwiękowe, melodie i odbicia melodii. W moich założeniach całość miała brzmieć tak, jakby dźwięki poruszały się wkoło w zamkniętej przestrzeni. Dlatego też poszczególne dźwięki zapętlałem, miksowałem w różnych tonacjach i tempach.

- Płytę skomponowałeś i zmiksowałeś za pomocą Mac Book Pro. Dlaczego wybrałeś taki sposób tworzenia i jakie są korzyści z używania Mac Book Pro?

- Nie miałem budżetu na nagrywanie płyty w dużym studiu z udziałem kilku muzyków i innych współpracowników. Praca z laptopem daje artystyczną wolność. Mogę podłączyć midi-keyboard do laptopa, wgrać podstawowe struktury dźwiękowe i potem, gdziekolwiek jestem, dowolnie je edytować.  

- „Haven” jest Twoim czwartym albumem nagranym jako Pieter  Nooten. Jak porównałbyś to dzieło z poprzednimi płytami?

- Myślę, że „Haven” jest kolejnym krokiem w mym dojrzewaniu muzycznym. Kieruję się w stronę bardziej abstrakcyjnych klimatów. Nigdy nie zerwę więzów z moją miłością do harmonii i melodii, ale interesuje mnie muzyczna wędrówka w stronę surrealistyczną.

- Czy improwizujesz podczas nagrywania muzyki?

- Oczywiście. Improwizuję nawet grając koncerty. Zbytnio nie lubię przygotowywać się do pracy w studio, nie lubię nagrywać taśm demo. Potrzebuję elementu zaskoczenia, aby podtrzymać mój twórczy entuzjazm.

- Wiem, że uwielbiasz twórczość Jana Sebastiana Bacha. Co jest takiego interesującego w jego muzyce?

- On jest dla mnie alfą i omegą. Nigdy nie było takiego kompozytora jak on, który byłby takim geniuszem we wszystkim co tworzył. Zarówno w warstwie technicznej, emocjonalnej, jak i filozoficznej.

- Jesteś znany także jako członek Clan Of Xymox. Jak to się stało, że dołączyłeś do nich?

- Dołączyłem do tego zespołu tuż przed wydaniem mini albumu „Subsequent Pleasures”. Miałem wówczas gotowych kilka instrumentalnych utworów i Ronny Moorings (lider zespołu – przyp.GS) poprosił mnie, abym do nich dołączył. Zespół zaczynał już wtedy pracę nad debiutanckim albumem. Nagraliśmy taśmę demo, którą usłyszał Brendan Perry z Dead Can Dance i przekazał ją Ivo Watts-Russellowi (współzałożyciel i długoletni szef wytwórni 4AD-przyp.GS). Ivo natychmiast polubił naszą muzykę i bardzo szybko trafiliśmy do Szkocji, gdzie rozpoczęliśmy pracę nad albumem „Clan Of Xymox”.

- Kolejna płyta Clan Of Xymox zatytułowana „Medusa” jest przez wielu fanów uważana nie tylko za najlepszy album tego zespołu, ale także za jedną z najlepszych płyt w katalogu 4AD. Gdy ją nagrywaliście, mieliście poczucie, że powstaje coś niezwykłego?

- Nie podczas sesji nagraniowych. Dopiero po jakimś czasie dotarło do nas, że nagraliśmy coś wyjątkowego. „Medusa” powstała w wyniku połączenia mojej ówczesnej miłości do muzyki minimal i ambient oraz fascynacji Ronniego i Anke (Wolbert – wokalistka i basistka COX – przyp.GS) muzyką pop i gothic.

- W 1988 roku Clan Of Xymox zagrał po raz pierwszy w Warszawie,  dla blisko 10 tysięcy osób, na festiwalu Marchewka. O ile pamiętam, to przyjęcie mieliście entuzjastyczne. Jak wspominasz pobyt w Warszawie?

- Człowieku, to  było coś niesamowitego! Już po wylądowaniu na lotnisku w Warszawie czuliśmy się jak gwiazdy rocka. Dziesiątki oczekujących na nas fanów, przejazd samochodami przez miasto, a potem ten niezapomniany koncert, na którym ludzie wprost szaleli. Po jego zakończeniu fani nie chcieli nas wypuścić ze sceny i z hali, w której odbywała się impreza.

- W 1991 roku rozstałeś się z Clan Of Xymox. Dlaczego?

- Przestał mi odpowiadać kierunek, w którym Ronny zaczął prowadzić zespół. Podjąłem taką decyzję po wydaniu albumu „Phoenix”. Kierunek, w podążał zespół po wydaniu tej płyty był dla mnie nie do zaakceptowania. Odszedłem więc z zespołu razem z Anke Wolbert.

- W 1987 roku nagrałeś z Michaelem Brookiem wspaniały i niezapomniany  album „Sleeps With Fishes”. Skąd pomysł na tą płytę?

-Ivo Watts-Russell był w posiadaniu taśmy demo, na której było kilka kompozycji, w których śpiewałem towarzysząc sobie na Korgu 800. Ivo zapytał mnie, czy nie nagrałbym albumu z tymi utworami i zasugerował, że mógłbym to zrobić z towarzyszeniem gitarzysty Michaela Brooka. Zgodziłem się.

- Dlaczego na „Sleeps With Fishes” znalazły się także wybrane utwory z albumu „Medusa” Clan Of Xymox?

- To były utwory, które ja skomponowałem dla potrzeb Clan Of Xymox, więc miałem prawo wykorzystać je tak, jak chciałem.  A zawsze pragnąłem nagrać je tak, jak to sobie wyobrażałem, a nie tak, jak wyobrażał to sobie Ronny.

- Po odejściu z Xymox założyłeś grupę The First Contact…

- Ten projekt był moją reakcją na to, w jakim kierunku poszedł Xymox po albumie „Phoenix” i w jakich okolicznościach rozstałem się z tym zespołem. W latach 1992-1994 muzyka taneczna była na swój sposób eksperymentalna, a ja bardzo tęskniłem za eksperymentami muzycznymi. Bardzo mi tego brakowało w ostatnich 3-4 latach pobytu w Clan Of Xymox. Z The First Contact nie odniosłem jednak sukcesów.

-Kiedy doczekamy się nowych nagrań od Ciebie?

-  Już niedługo! Właśnie nad nimi pracuję. Nigdy wcześniej nie odczuwałem takiej potrzeby komponowania, jak teraz. To moja druga, kompozytorska młodość (śmiech). Już niedługo powrócę z nowym materiałem.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: Facebook


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load