Wywiady

Aviv Geffen (Blackfield)

2013-07-19

Pod koniec sierpnia ukaże się czwarty album grupy Blackfield zatytułowany "Blackfield IV". Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem tego zespołu Avivem Geffenem.

Rozmowa z: Aviv Geffen

- Nowy album Blackfield został wydany wyjątkowo szybko, bo zaledwie dwa lata po poprzedniej płycie „Welcome To My DNA”…

- Zgadza się. Tamten album był punktem zwrotnym w karierze Blackfield. Na „Welcome To My DNA” stałem się liderem tego projektu. Płyta odniosła duży sukces komercyjny i wraz ze Stevenem postanowiliśmy nie czekać kilka lat z wydaniem kolejnego albumu, jak to było pomiędzy pierwszą, drugą i trzecią płytą. Dlatego też niemal od razu po wydaniu „Welcome To My DNA” zacząłem pracować nad nowymi kompozycjami.

- No właśnie: jak wyglądał podział pracy przy nagrywaniu „Blackfield IV”? W ubiegłym roku Steven Wilson oznajmił w jednym z wywiadów, że usunie się nieco na bok przy nagrywaniu tej płyty.

- Tak, rzeczywiście, podobnie jak na poprzednim albumie, jego współudział w nagrywaniu muzyki był mniejszy niż na pierwszych dwóch płytach Blackfield. Steven nagrał na „Blackfield IV” wszystkie partie gitar oraz zaśpiewał w kilku numerach. Dodatkowo zajął się miksowaniem materiału. Ja jestem kompozytorem wszystkich piosenek. Ale nadal będziemy ze sobą współpracować. W lutym przyszłego roku wyruszymy razem na europejskie tournee promujące „Blackfield IV”.

- Na nowej płycie jest trzech niezwykłych gości. Zacznijmy od pierwszego z nich: Bretta Andersona ze Suede. Jak doszło do Waszej współpracy?

- Jestem fanem Suede. Wysłałem mu demo utworu „Firefly” i zapytałem, czy zgodziłby się zaśpiewać gościnnie w tej piosence. Po dwóch dniach odpisał mi, że kompozycja bardzo mu się podoba i chciałby w niej wystąpić. Spotkaliśmy się w studiu nagraniowym w Londynie i pracowaliśmy bardzo ciężko nad opracowaniem tekstu i nad właściwym sposobem zaśpiewania tej piosenki. Uważam, że nie byłaby to dobra piosenka Suede, ale idealnie pasuje do Blackfield. Jest bardzo mroczna i dramatyczna.

- Muszę przyznać, że dla mnie jest to jeden z ulubionych utworów na tej płycie i w dyskografii Blackfield.

- Naprawdę? Bardzo się cieszę, gdyż jestem dumny, że udało mi się współpracować z Brettem.

- Kolejny gość to Jonathan Donahue z Mercury Rev…

- Uważam Mercury Rev za jeden z najlepszych zespołów, jaki kiedykolwiek słyszałem. Jonathan śpiewa w bardzo dramatyczny, a jednocześnie marzycielski sposób. Pomyślałem sobie, że jego głos pasowałby idealnie do kompozycji „The Only Fool Is Me”, w której słychać wiolonczelę i harfę. Jonathan zaśpiewał tak, że ta piosenka nabrała wprost magicznego posmaku.

- Ostatnim i chyba najmniej zaskakującym gościem jest Vincent Cavanagh z Anathemy, który zaśpiewał w kompozycji „X-Ray”…

- Vincent jest fanem Blackfield i jakiś czas temu poprosił mnie, abym do niego zadzwonił, jeśli tylko będę tworzył coś nowego. Tak też zrobiłem. Spotkaliśmy się w studiu w Paryżu i Vincent zaśpiewał w „X-ray” wprost perfekcyjnie.

- Czy tak doświadczony wokalista, jakim jest chociażby Brett Anderson miał swoje pomysły bądź uwagi, jak ma brzmieć utwór, w którym jest zaśpiewał?

- Tak, miał pewne uwagi, ale z całym szacunkiem dla jego klasy i doświadczenia, chciałem, aby ten utwór zabrzmiał tak, jak ja to sobie wyobrażałem (śmiech). Ten utwór miał brzmieć jak Blackfield, a w tej kwestii nie można niczego zbytnio zmieniać.

- Czy zgodzisz się, że to chyba najbardziej zróżnicowana płyta Blackfield, zarówno jeśli chodzi o stylistykę, jak i klimat?

- Tak, masz rację. Na „Blackfield IV” jest wiele barw. Jest indie rock, jest rock progresywny, jest pop z elementami muzyki symfonicznej, a na końcu, w kompozycji „After The Rain”, jest odrobina dubstepu. Uważam, że na tej płycie została zachowana równowaga między tymi elementami. To najbogatszy brzmieniowo album Blackfield.

- Skąd czerpałeś inspiracje do tekstów na „Blackfield IV”?

- Teksty dotyczą przede wszystkim chaosu i wynikającego z tego niespokojnego trybu życia. Stajemy się robotami. Zwróć uwagę na te wszystkie wynalazki jak chociażby iPhone’y. Między innymi z powodu takich urządzeń przestaliśmy ze sobą rozmawiać, przestaliśmy się cieszyć życiem, przestaliśmy się relaksować. Całe nasze życie to przesyłanie danych, zdjęć, filmów. Jesteśmy skomputeryzowani i pozbawieni emocji. Stąd zdjęcie ogromnej anteny satelitarnej na okładce albumu. To wszystko jest przygnębiające. I tego właśnie dotyczą teksty na nowej płycie.

- Twoje albumy solowe nagrywane pod szyldem Aviv Geffen nie są znane w Polsce. Jak byś je porównał z Blackfield?

- Muzyka Blackfield jest najlepszym sposobem, aby poznać moją twórczość poza Izraelem. Moim zamierzeniem od samego początku istnienia Blackfield było właśnie takie wykorzystanie tego zespołu. To najważniejszy powód istnienia tego zespołu.

- Zastanawiam się, czemu nie wykorzystujesz w twórczości Blackfield elementów muzyki żydowskiej?

- Przyznam, że nie wiem do końca, dlaczego. Może dlatego, że według mnie muzyka Blackfield należy do całego świata, a nie tylko do Izraela czy Jerozolimy? Może dlatego, że w Izraelu jest i tak dużo zespołów rockowych wykorzystujących folklor żydowski? Naprawdę nie wiem, czemu na płytach Blackfield nie ma elementów tradycyjnej muzyki żydowskiej. I myślę, że nigdy nie będzie.

- Która piosenka na „Blackfield IV” jest Ci najbliższa?

- Hm, trudne pytanie. Myślę, że „X-Ray”. Kocham tekst tego utworu. Opisuje on idealnie moją duszę.

- Myślisz już o nowej płycie Blackfield?

- Tak, gdzieś tam w mych myślach rysują się już pierwsze zarysy. Na razie chcę się skupić na promocji „Blackfield IV”. Jak już wspomniałem, w lutym przyszłego roku wyruszę ze Stevenem na tournee promujące ten album. Wystąpi wtedy najprawdopodobniej także w Polsce. Zaraz po zakończeniu tej trasy zabiorę się za komponowanie nowych utworów Blackfield. Nie wiem na chwilę obecną, jaka będzie rola Stevena w powstawaniu tych piosenek. Zdradzę Ci, że marzę o tym, aby jeden z tych utworów nagrać z Björk. Na pewno będą na tej płycie kolejni goście, gdyż Blackfield stale się rozwija  i chcę, aby swój udział w tym mieli kolejni fantastyczni muzycy.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load