Wywiady

Heart & Soul

2013-12-01

Nasza rozmowa z Bodkiem Pezdą i Sławomirem "Dżabim" Leniartem czyli dwoma liderami projektu Heart & Soul, który w połowie listopada opublikował płytę "Heart & Soul Presents Songs Of Joy Division".

Rozmowa z: Bodek Pezda (B) / Sławomir "Dżabi" Leniart (D)

- Album „Heart & Soul Presents Songs Of Joy Division” ukazał się dopiero 3 lata po debiucie Heart & Soul na festiwalu w Węgorzewie. Dlaczego musieliśmy czekać tak długo?

- D: Wersje z koncertu w Węgorzewie były wiernym odwzorowaniem kompozycji Joy Division i różniły się diametralnie od tego, co znalazło się na teraz na płycie. Przez pierwsze 1,5 roku po tych trzech koncertach, które zagraliśmy w 2010 roku, nie mieliśmy ani chęci ani pomysłu, aby dalej coś z tym zrobić. Dopiero po tym czasie zdaliśmy sobie sprawę, że może jednak warto ten temat dalej pociągnąć. I tak w grudniu 2011 roku ukazała się ep-ka z czterema premierowymi kompozycjami Heart & Soul. Natomiast mieliśmy w archiwum sporo podkładów, które wykorzystywaliśmy na wspomnianych koncertach, podczas których graliśmy utwory Joy Division i było nam po prostu szkoda je tak zostawić. I tak zaczęliśmy prace nad tym albumem. Cały materiał nagraliśmy w tym roku.

- B: Partie wokalne Rykardy Parasol nagraliśmy w 2011 roku przy okazji pracy nad wspomnianą już ep-ką.

- Jaki były kryteria doboru wokalistów, którzy zaśpiewali na tym albumie?

- B: Hanię Malarowską z Hanimal poznaliśmy na koncercie Lora Lie. Okazała się być bardzo fajną wokalistką i podczas rozmowy zorientowaliśmy się, że znamy jej Mamę (śmiech). Było to w 2011 roku. Odezwaliśmy się do niej ponownie kilka miesięcy później, gdy już się nie spodziewała, że skontaktujemy się z nią ponownie. Mieliśmy dla niej propozycję zaśpiewania w coverze „Eternal”. Hania poradziła sobie z tym zadaniem ekspresowo.

Belę Komoszyńską poznałem nagrywając jej wokale na pierwszą płytę Sorry Boys. Bardzo ją cenimy jako wokalistkę, więc postanowiliśmy ją zaprosić do współpracy. Dostała od nas trzy piosenki do wyboru. Początkowo miała zaśpiewać „Decades”, ale skoro ten numer zaśpiewała Rykarda, to Bela wykonała „Dead Souls”. Łukasz Lach zaśpiewał między innymi w „A Means To An End” i był to pierwszy utwór zarejestrowany przez Heart & Soul jeszcze w 2010 roku. Cover ten promował tę edycję węgorzewskiego Seven Festiwal, na której wóczas wystąpiliśmy. Więc ten utwór mieliśmy już gotowy od 3 lat.

- D: Z kolei Olleck Bobrov śpiewał wówczas w naszym projekcie 2Cresky, więc jakby z automatu wziął udział w nagraniach Heart & Soul. Ma on bardzo ciekawe brzmienie głosu i niewątpliwie ubarwił ten album.

- B: Tutaj należy dodać, że w porównaniu z występem w Węgorzewie okroiliśmy skład Heart & Soul. Wtedy byli w składzie nasi koledzy z Cool Kids Of Death, była Rebeka. Niestety, ale stwierdziliśmy, że nie damy rady pracować z taką ilością muzyków. Nie mogliśmy mieć w zespole trzech basistów czy dwóch perkusistów. Poza tym pragnęliśmy, aby skład, który nagra album był spójny.

- D: Trzon zespołu stanowimy my dwaj czyli ja i Bodek plus Piotr Pawłowski znany z Made In Poland i The Shipyard, który nagrał wszystkie partie gitary basowej. Poza wspomnianymi już wokalistami i wokalistkami, należy wspomnieć o instrumentalistach, którzy także brali udział w powstawaniu tego albumu czyli: pianistach Pawle Lucewiczu i Michale Lamży, gitarzyście Tomku Dąbrowskim z Sorry Boys, który gra w „Dead Souls”, a także Goranie Miegoniu z The Shipyard i Kiev Office, który gra na gitarze w „Transmission” i "Heart & Soul". Nie można także pominąć perkusisty Łukasza Klausa (CKOD, Clicks, NOT), który miał ogromny wpływ na nowofalowe brzmienie tego albumu.

- Czy Ci zaproszeni wokaliści i wokalistki mieli wpływ na brzmienie utworów?

- D: Tak, jak najbardziej. Jeśli chodzi o stronę muzyczną to była to sprawa moja i Bodka, natomiast każde z nich miało wolną rękę, jeśli chodzi o stronę wokalną. My im absolutnie niczego nie narzucaliśmy. Mało tego, byliśmy zaskoczeni ich inwencją twórczą.

- B: Bela Komoszyńska rozpracowała „Dead Souls” tak, że szczęki nam opadły do samej ziemi. Dorobiła chórki, zaśpiewała w innym interwale. Ewidentnie słychać, że to jest ona. Dała coś od siebie. Podobnie Hania Malarowska. Łukasz Lach zaśpiewał „Heart &Soul” jak Jim Morrison. Nagrał dwie wersje wokali do tego utworu. Musieliśmy dokonać wyboru między lepszą a fajniejszą (śmiech). Z kolei Rykarda Parasol zaśpiewała po amerykańsku, bardzo brudno, w stylu PJ Harvey.

- Dlaczego na „Heart & Soul Presents Songs Of Joy Division” znalazło się zaledwie siedem utworów?

- B: Na koncercie w Węgorzewie zagraliśmy jeszcze covery „Isolation”, „Wilderness” i „Atmosphere”. Pierwszy z nich został nagrany przez Agressivę 69, w której wówczas graliśmy, drugi został zarejestrowany przez Kubę Wandachowicza z CKOD na składankę „Warszawa”, a „Atmosphere” było nagrane przez łódzki NOT. Zrezygnowaliśmy z tych trzech utworów z pełną premedytacją, gdyż absurdem byłoby ich powielanie. Nie chcieliśmy też nagrać kolejnej wersji „Love Will Tear Us Apart”. Krótko mówiąc na tym wydawnictwie znalazły się kompozycje, które po prostu nam pasowały. Nasze wersje są bardziej przestrzenne od oryginałów. My jesteśmy wychowani na muzyce z wytwórni 4AD czy też takich zespołach jak The Cure. I właśnie w stronę tych klimatów poszły nasze wersje. Dla jednych będzie to wada tego albumu a dla innych zaleta. Odwzorowywanie Joy Division w stylu Joy Division byłoby bez sensu.

- D: Uważam, że nie można nagrywać coverów w wersji 1:1. Jaki to ma sens? Właśnie wtedy krytycy i entuzjaści oryginałów mogą mieć bardzo mieszane uczucia, gdyż nie da się po prostu nagrać utworów takiego zespołu jak Joy Division w wersjach takich samych jak w oryginale.

- Nie obawialiście się reakcji fanów Joy Division na ten album?

- D: Szczerze mówiąc, to w ogóle nie braliśmy tego pod uwagę.

- B:  Ale kilku „hejterów” już się ujawniło. Wczoraj na Youtube jeden z nich napisał, że „przekombinowaliśmy”, że jest „patetycznie” i że w naszych coverach nie ma „post-punkowego brudu”. Nawet nie chciało mi się wchodzić w polemikę. Jeśli chce „post-punkowego brudu”, to niech sobie włączy Joy Division. My te utwory nagraliśmy po swojemu. I na chwilę obecną znakomita większość opinii jest pozytywna.

 -D: Mnie się w głowie nie mieści, dlaczego takie inicjatywy są krytykowane. To naprawdę jest polska specjalność. Przecież dzięki tej płycie możemy zainteresować twórczością Joy Division ludzi, którzy do tej pory nie zetknęli się z ich muzyką. Z tego wynika, że wszyscy zagorzali fani Joy Division powinni się cieszyć z tego, że przysparzamy fanów ich ukochanemu zespołowi.

- Planujecie koncertową promocję tej płyty?

- B: Nie wiem, czy jest to możliwe od strony logistycznej. Wiesz, trzeba byłoby zebrać dziewięciu muzyków grających w kilku zespołach.

- Planujecie kontynuację Heart & Soul?

- B: Na chwilę obecną planujemy zakończyć inny nasz projekt muzyczny pod nazwą Capitals. Jest to projekt inspirowany stolicami europejskimi. W skład tego projektu wchodzą: Łukasz Lach, Piotr Pawłowski, ja i Dżabi. Mamy już wybrane stolice. Każdy utwór będzie zainspirowany klimatem danego miasta. Na przykład od strony architektonicznej bądź muzycznej.

- D: Albo kulinarnej. W piosence o Paryżu będę śpiewał w stylistyce a la Serge Gainsbourg przepis na pierogi ruskie. Muzyka będzie nieco pornograficzna (śmiech). Napisałem już do Justyny Kabały, która kiedyś nagrała po francusku świetną partię „mówioną” w coverze „Fade To Grey” nagranym przez Agressivę 69, a jeszcze wcześniej nagrała z Bodkiem cover „Home” Depeche Mode.

- B: A propos Depeche Mode: cieszę się, że nikt nie napisze, recenzując płytę Heart & Soul, że brzmimy jak „Depesze”. Zawsze, gdy coś nagrywałem z Dżabim, pojawiały się porównania do tego zespołu (śmiech). Zawsze, gdy pojawiało się połączenie gitary z instrumentami klawiszowymi, to dla recenzentów musiało to brzmieć jak Depeche Mode.

- Dziękuję za rozmowę.

Zdjęcie: Dżabi & Bodek / Facebook Heart & Soul


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load