Wywiady

Agnes Obel

2017-04-28

Kilka miesięcy temu Agnes Obel zaskoczyła swoją nową płytą, zatytułowaną „Citizen Of Glass” , na której starała się stworzyć wyjątkowe, „szklane” brzmienia. Głównie przy użyciu trautonium – wyjątkowego instrumentu klawiszowego z lat 20. ubiegłego wieku. Pod koniec maja artystka ponownie odwiedzi nasz kraj. Nam opowiedziała o różnych aspektach tworzenia „Citizen Of Glass” z osobistej perspektywy.

Rozmowa z: Agnes Obel

MM: Wiem, że pisząc „Citizen Of Glass” zainspirowałaś się niemieckim zwrotem „gläserner bürger”. To termin prawniczy odnoszący się do prywatności człowieka. A czym dla Ciebie jest prywatność?

AO: Dla mnie prywatność ma dwa wymiary. Jednym z nich są na przykład osobiste emaile, które ludzie czytają, jednocześnie ją naruszając. Drugim jest istota posiadania jakiejś sfery tajemniczości. To bardzo ważna część naszego życia. Wszyscy ją mamy i powinniśmy o nią dbać. Zauważyłam, że jest ona także istotnym elementem mojego procesu twórczego. Wychodzę z założenia, że  skoro mam coś interesującego w moim mniemaniu do przekazania, to muszę uważać, by nie odkryć wszystkiego zbyt wcześnie. Sfera tajemnicy to prawdziwa moc i staram się ją wykorzystywać w odpowiedni sposób.

MM: No właśnie – na tej płycie właściwie „celebrujesz” tę sferę. Zastanawiam się, czy poza sferą artystyczną także jesteś tajemniczą osobą?

AO: Nie wiem. Nie wydaje mi się. Prędzej bywam nieśmiała. Poza tym uważam, że jest sporo rzeczy, uczuć i emocji, których nie da się przekazać za pomocą słów. Zawsze mnie tego typu kwestie interesowały. Zastanawiam się, co decyduje o tym, że akurat te dane rzeczy staram się przetworzyć i zawrzeć w mojej muzyce.

MM: Słuchając tego albumu, mam wrażenie, że to instrumenty smyczkowe odgrywają główną rolę, a brzmienie Twojego fortepianu chowa się za nimi.

AO: To prawda.To kwestia brzmienia, które obrałam na tej płycie. Nie ma tu wielu naturalnych dźwięków fortepianu, gdyż większość jest nieco spreparowana. Poza tym używałam klawiszy Rhodesa, klawesynu, a także niesamowitego syntezatora, który nazywa się trautonium. To sprawiło, że nie ma tu czystego fortepianu. Chciałam, żeby nastrój tej płyty był nieco paranoiczny, metaliczny, szklany i kruchy. A fortepian jest zbyt pięknie brzmiącym instrumentem, by stworzyć taką atmosferę.

MM: Aby uzyskać takie „szklane” brzmienie, zagrałaś na wspomnianym trautonium. David Gilmour podczas swoich koncertów używał kieliszków do wina, by stworzyć podobne wrażenie. Nie myślałaś o tym, by używać po prostu szkła i za jego pomocą podkreślić tę atmosferę?

AO:  To zabawne, że o tym wspominasz. Jeden z moich przyjaciół, który wiedział, że będę zajmowała się „szklanymi” tematami na tej płycie, wysłał mi kieliszki do wina w różnych kształtach i rozmiarach (śmiech). Uznałam to za świetny żart. Natomiast znalazłam piękne, ogromne szklane organy we Francji. Po prostu niesamowite. Chciałam ich użyć przy nagraniu tej płyty, lecz okazało się to zbyt skomplikowane. Dlatego doszłam do wniosku, że wolę użyć instrumentów, które raczej brzmią, jakby były ze szkła, niż takich, które tylko tak wyglądają. A takie brzmienia można uzyskać także za pomocą skrzypiec, czy właśnie trautonium. Myślałam też aby użyć dźwięków uderzeń w bryły lodu. Ostatecznie z nich zrezygnowałam.


MM: Wspomniałaś , że „Citizen Of Glass” przynosi kruchość, związaną z ludzką naturą i kondycją człowieka. Czy jako artystka czujesz się podobnie?

AO: Oczywiście. Głównie dlatego, że w swojej twórczości przekazuję tę część siebie, której nie ujawniam w życiu codziennym. To ta sfera, o której opowiadałam Ci wcześniej – nie okazuje jej zbyt często, zostawiam ją wyłącznie na poczet mojej muzyki. Kiedy nagrywam i gram koncerty, czuję jakbym się odkrywała przed słuchaczami. Nie przychodzi mi to zbyt łatwo. Ale z drugiej strony uważam, że to dobrze, że takie uczucia towarzyszom temu procesowi. Oznacza to, że mój przekaz jest dla mnie istotny i coś dla mnie znaczy. Zresztą ten „szklany” koncept zaczął przybierać różną formę wydźwięku. Najpierw dostałam te kieliszki do wina, a potem rozwaliłam klawesyn na trasie. Także jak sam widzisz – to wszystko jest bardzo kruche…

MM: W jednym z wywiadów powiedziałaś, że jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia. Jak zatem ją pobudzasz?

AO: W przypadku tej płyty robiłam mnóstwo rzeczy. Przede wszystkim szukałam różnych informacji dotyczących wykorzystania różnych instrumentów i uzyskania za ich pomocą różnych brzmień. Zagłębiłam się w literaturę i słuchałam opowieści ludzi, którzy mają o większe pojęcie o takich dźwiękach, niż ja. Korzystałam też oczywiście z nowych mediów, oglądałam mnóstwo rzeczy na Youtube. Poznałam dzięki temu nowy, fascynujący i nieco odrealniony świat.

MM:  Zagrasz ponownie w Polsce – wystąpisz 30 i 31 maja odpowiednio w Łodzi i Wrocławiu. Zastanawiam się, jak przeniesiesz te „szklane” brzmienia na scenie?

AO: Na scenie pojawią się melotron, klawesyn i fortepian. Część dźwięków nagrałam wcześniej i będą leciały z samplera. Nie możemy niestety skorzystać z trautonium. Postaramy się jednak odtworzyć atmosferę płyty najlepiej jak się da.

MM: Słyszałem, że przymierzasz się do nagrania ep-ki, na której znajdą się utwory wyłącznie zagrane na trautonium.

AO: Rzeczywiście mam taki pomysł, natomiast póki co brakuje mi czasu na jego realizację. Za każdym razem, kiedy wracam z trasy do domu, muszę się przygotowywać do kolejnej. Granie na tych wszystkich instrumentach nie jest łatwe, zwłaszcza, że za wszystko odpowiadam praktycznie sama. Mam nadzieję, że w końcu uda mi się siąść i zrealizować ten pomysł.

MM: Dziękuję za rozmowę.

AO: Dziękuję i do zobaczenia!

Koncerty Agnes Obel:

30.05. Wrocław, Sala Audytoryjna WCK

31.05. Łódź, Wytwórnia

Info o biletach na www.stodola.pl 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Editors

2022-09-29

Grupa Editors nie tylko poszerzyła skład, ale i zmieniła swój styl muzyczny. Udział Blanck Massa skierował poczynania grupy w stronę muzyki elektronicznej i tanecznej. Nowy album zatytułowany „EBM”, otwiera przed zespołem możliwości, o których chyba wcześniej nie myśleli zbyt poważnie. Perkusista Editors, Ed Lay jest pełen nadziei, a przede wszystkim zaskakującego entuzjazmu w związku z nową płytą. O swoich odczuciach względem „EBM” opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Sigur Rós

2022-09-28

Sigur Rós powracają nie tylko z koncertami, ale i z nową muzyką. Grupa wystąpi już 24 października w warszawskiej hali EXPO XXI. Jak mówi basista zespołu Georg "Goggi" Hólm, na nową muzykę w pełni trzeba będzie trochę poczekać, ale na koncercie usłyszymy już jej fragmenty. Podczas długiej rozmowy opowiedział mi jednak, co działo się w ciągu ostatnich 10 lat, kiedy to aktywność Sigur Rós nie była zbyt intesywna.

Czytaj więcej...

Maciej Tubis

2022-09-16

Po latach nagrań w większych składach pianista Maciej Tubis zdecydował się na pełnoprawny album solowy. I choć wziął na warsztat kompozycje Krzysztofa Komedy, rozwinął je właściwie we własne, autorskie utwory. O podejściu do twórczości Komedy i zawartości albumu opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Superorganism

2022-09-06

W lipcu ukazała się ich druga płyta „World Wide Pop”, ich fanem jest Elton John, a już za kilka dni ponownie wystąpią w Polsce. Superorganism przeciera szlaki na światowej scenie coraz śmielej. O różnych poczynaniach grupy w ostatnim czasie opowiedział mi jeden z jej założycieli - Tucan Michaels.

Czytaj więcej...

Sabina Karwala

2022-09-04

Sabina Karwala wydała nowy album "Bluemental", który jest następcą jej debiutanckiej płyty "Lepidoptera" z 2019 roku. Nowy materiał powstał w okresie pandemii i w naszym wywiadzie z Artystką możecie między innymi przeczytać o tym, jak to wpłynęło na proces powstawania albumu.

Czytaj więcej...

Rare Americans

2022-08-31

Kanadyjska grupa Rare Americans powstała w 2018 roku podczas wyjazdu na Karaiby dwóch braci Jareda i Jamesa Priestnerów. Od tego czasu zespół wydał cztery płyty, zagrał trasy po Ameryce Północnej i Europie (w tym koncert w warszawskiej Hydrozagadce 9 czerwca tego roku) i zdobywają status jednego z najbardziej kreatywnych zespołów na współczesnej scenie indie. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Jamesem Priestnerem, który opowiedział nam o wielu aspektach działalności Rare Americans.

Czytaj więcej...

Czerń

2022-08-25

Na pełnowymiarowe „Zgliszcza” trzeba było trochę poczekać, ale już ep-ka zatytułowana po prostu „Czerń”, powstała w ekspresowym tempie. Tuż przed jej premierą miałem przyjemność przepytać gitarzystów zespołu: Janka Fronczaka oraz tego, który do Czerni dołączył całkiem niedawno – Piotra Sałatę.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2022-08-23

Kariera amerykańskiej formacji Counting Crows trwa już ponad 3 dekady. Zespół ma na koncie 8 płyt studyjnych i setki zagranych koncertów. Ma status formacji znanej, ale nie zawsze w pełni szanowanej. O tym, a także m.in. o niuansach amerykańskiego przemysłu fonograficznego, opowiedział mi w bardzo długiej rozmowie lider grupy, Adam Duritz. A już 18 września grupa wystąpi na jedynym koncercie w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

Ygor Przebindowski

2022-07-29

Kompozytor Ygor Przebindowski nagrał album "Powidoki/Portrety - Miron Białoszewski" jako hołd dla słynnego poety i prozaika, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku. Porozmawialiśmy z Artystą o procesie powstawania tego znakomitego albumu.

Czytaj więcej...

Patrycja Kosiarkieiwcz

2022-07-22

Patrycja Kosiarkiewicz opublikowała dwupłytowe wydawnictwo zawierające pierwsze wydanie CD albumu „Ogólnie chodzi o to” z 2020 roku oraz całkowicie premierową EP-kę „Hulaj dusza”. Artystka udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała między innymi o tych dwóch wydawnictwach

Czytaj więcej...

Broad Peak

2022-07-20

Trzy lata po "Zimowym morzu" Broad Peak – solowy projekt Patrycji Hefczyńskiej – wraca z nowym materiałem zatytułowanym "Dywizje wilków". Terytorium, po którym porusza się artystka to nadal minimalistyczne zaaranżowane kompozycje, pełne akustycznych dźwięków, często podbarwione dyskretną elektroniką, posiłkujące się umiejętnie wplecionym w całość field recordingiem, silnie łączącym się z niezwykle istotnymi w tym wypadku tekstami. Patrycja udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała o kulisach powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

MaJLo

2022-07-07

Trójmiejski wokalista, producent i kompozytor MaJLo wydał nowe wydawnictwo studyjne, którym tym razem nie jest album, a ep-ka "It Might Be Real". Wydawnictwo to ma szczególne bardzo osobiste znaczenie, o czym artysta opowiedział nam podczas wywiadu.

Czytaj więcej...

alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load