Wywiady

Perfume Genius

2017-08-02

Mike Hadreas kryjący się pod pseudonimem Perfume Genius po raz drugi zagra w naszym kraju - 14 sierpnia wystąpi w warszawskim klubie Niebo. Prowokujący artysta jest w trakcie promowania swojego czwartego albumu „No Shape”, który ukazał się w maju tego roku. Nam opowiedział o swoim najnowszym dziele, podejściu do swego wizerunku i swoich muzycznych inspiracjach.

Rozmowa z: Perfume Genius

MM: Mam teorię, że każda twoja kolejna płyta jest bogatsza o brzmienia, instrumenty, harmonie i aranżacje. Idąc tym tropem, kolejny album powinieneś nagrać w towarzystwie orkiestry.

PG: (śmiech) Myślałem już o tym. Muszę jednak trzymać się tego, co potrafię stworzyć w miarę samodzielnie i na co mogę sobie pozwolić w ramach swoich możliwości. Mam już świadomość tego, że kiedy wchodzę do studia, wiem, czego mogę się spodziewać. Podczas pisania wiem już, czego mogę użyć, albo co będzie mi potrzebne w studiu, żeby dana piosenka nabrała formy, którą mam w głowie. Kiedy zaczynałem swoją przygodę z muzyką, wydawało mi się, że będę tylko ja i to, co sam będę w stanie zagrać. Dlatego nagrywałem głównie dla siebie. Obecnie proces twórczy jest znacznie bardziej ekscytujący, niż na początku. Stał się wyzwaniem. Staram się stawiać przed sobą wymagania jako autor i próbować nowych rozwiązań. Natomiast nie mam pojęcia, gdzie zawędruje podczas pisania materiału na kolejną płytę (śmiech).

MM: Kiedy po raz pierwszy usłyszałem “No Shape”, skojarzyła mi ona się z twórczością Gotye. W miarę słuchania jednak znalazłem na niej elementy stylu Prince’a.

PG: Uwielbiam Prince’a. Jego twórczość jest dla mnie wręcz oczywistością. Nie mam wyboru – jego piosenki siedzą w mojej głowie (śmiech). One wpływają na mój nastrój, potrafią go zmieniać. Mam nadzieję, że moje piosenki też mają takie właściwości, zwłaszcza, że dzieje się w nich sporo także pod powierzchnią melodii. A Gotye też znam (śmiech).

MM: Płytę wyprodukował Blake Mills, który zagrał także na większości instrumentów. Od kogo wyszła propozycja waszej współpracy?

PG: Ode mnie. Nie chciałem żeby moja muzyka koncentrowała się wyłącznie wokół moich klawiszy. Chciałem, żeby brzmiała jakby wykonywał ją cały zespół. Blake jest niesamowitym gitarzystą, właściwie multiinstrumentalistą. Poza tym mamy wiele wspólnych fascynacji muzycznych. On dokładnie zrozumiał, o co chodzi w mojej muzyce i co za jej pomocą chcę przekazać. Rozwijał moje pomysły, akordy, zupełnie tak, jakby wchodził do mojej głowy i je stamtąd wyciągał. To, co następnie z nimi robił było zaskakujące i zupełnie inne od pierwotnych założeń. Blake po prostu tchnął w moją muzykę nowe życie.

MM: Występuje razem z Tobą na żywo?

PG: Tylko podczas specjalnych występów np. w telewizji, gdy gramy w Los Angeles, też zawsze z nami jest. Natomiast skład mojego zespołu nie zmienił się od kilku lat.

MM: W utworach “Sides” i “Braid” gościnnie zaśpiewała Weyes Blood. Jak się poznaliście?

PG: Byłem i jestem jej fanem. Nie znaliśmy się wcześniej. Jej ostatnia płyta bardzo mi się spodobała, więc skontaktowałem się z nią. Uwielbiam jej sposób komponowania i jej głos. Kiedy pisałem „Sides” i „Braid”, była pierwszą osobą, o której pomyślałem w kontekście drugiego głosu. Poznaliśmy się dopiero, gdy przyjechała do studia. Nie jestem zbyt towarzyskim gościem, więc nie poznaje ludzi ot, tak (śmiech). W tym przypadku wysłałem jej szkic „Sides” i dokończyliśmy go we trójkę z Blakiem w studiu. Potem jeszcze zaśpiewała w „Braid”. Wspaniała dziewczyna.

MM: Wiele osób odbiera twoje zachowanie jako prowokację. Oglądając twoje klipy i obserwując twoje gesty, zastanawiam się, gdzie twoim zdaniem leży granica prowokacji?

PG: Wiesz, trudno mi to ocenić. Dla mnie moje zachowanie nie jest prowokujące, natomiast zdaję sobie sprawę, że dla odbiorców, czy w ogóle dla otoczenia, może być nie tylko prowokujące, ale i niewygodne. Czasami jest to celowe, a czasami jest po prostu tym, co chcę robić. Nie chcę się ograniczać tylko dlatego, że mogę kogoś urazić. I kiedy potem słyszę, że to, co robię jest zbyt prowokujące, zwyczajnie się z tym nie zgadzam. To wszystko dzieje się w dużej mierze instynktownie. Nie ma sensu być prowokującym tylko dla samej prowokacji, bo to nic nie wnosi.

MM: Chciałem Cię jeszcze zapytać o wideo do utworu “Dark Parts” - kim jest ta zakapturzona postać w masce, która pojawia się w tym klipie w różnych miescach i rolach?

PG: Ta postać symbolizuje coś niepokojącego na przykład przykre wspomnienie.To coś, co się wydarzyło i co zawsze będziesz miał z tyłu głowy.

MM: Mnie wydała się dość schizofreniczna – zwłaszcza w pierwszych scenach, gdy siedzisz ze swoją mamą i psami. Pojawia się i chwilę później znika. Tak jakby była wytworem wyobraźni.

PG: Być może. Ciekawa interpretacja. Zwróć uwagę, że w tym klipie jesteśmy z mamą uśmiechnięci. To, że jesteś szczęśliwy, nie oznacza, że wszystko jest w porządku. Można jednak pozostać uśmiechniętym, mimo nieprzyjemnych wydarzeń.

MM: Jedna z twoich wcześniejszych piosenek nosi tytuł “Queen”. Wiem, że nie ma ona z tym związku, ale czy nie jesteś przypadkiem fanem grupy Queen?

PG: Jak najbardziej. Podobnie jak z Princem. Dla mnie twórczość Queen i Prince'a jest tak naturalna jak oddychanie. Nie wyobrażam sobie egzystencji bez ich muzyki. Nie bycie ich fanem powinno być nielegalne (śmiech).

MM: A czy jesteś w stanie wymienić swoje bieżące inspiracje?

PG: Hmm, zawsze ciężko je wymienić tak na gorąco, bo słucham różnej muzyki. Podczas pracy nad „No Shape” inspirowałem się Princem, ale też starym soulem z lat 50. i 60. oraz Brucem Springsteenem. Chciałem po prostu, żeby te piosenki brzmiały rockowo, ale tak, jakby napisał je najlepszy amerykański twórca muzyki pop (śmiech).

MM: 14 sierpnia wystąpisz po raz drugi w Polsce.

PG: Tak, wcześniej występowałem na Off Festivalu (w 2014 roku – przyp. MM). Mój pierwszy koncert klubowy u was nie doszedł do skutku. Tym bardziej się cieszę na powrót do Polski.

MM: Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Maciej Majewski


Leski

2021-10-05

Leski wydał trzeci album w dyskografii zatytułowany "Supersam". Jak powstawała ta płyta i jak tworzone były teksty na ten album - o tym możecie się dowiedzieć z naszego wywiadu z Artystą.

Czytaj więcej...

Low

2021-10-05

Nagrywający dla legendarnej wytwórni Sub Pop amerykański duet Low wydał niedawno trzynastą płytę studyjną "Hey What". Wydarzenie to było doskonałym pretekstem do zrobienia wywiadu z Mimi Parker i Alanem Sparhawkiem - małżeństwem tworzącym Low.

Czytaj więcej...

Jungle

2021-10-04

Po 3 latach od wydania „For Ever”, brytyjski duet Jungle powrócił z pełną słońca i tanecznych rytmów płytą „Loving In Stereo”. Tom McFarland i Josh Lloyd-Watson po zażegnaniu wszelkich problemów natury osobistej, postawili na dobrą zabawę. Drugi z panów, siedząc w jednym z angielskich pubów, opowiedział mi online o nowym dziele zespołu.

Czytaj więcej...

WIJ

2021-09-11

Wij to specyficzne trio protometalowców, którzy nazwę swej formacji zaczerpnęli z tytułu opowiadania Nikołaja Gogola, horroru napisanego w oparciu o ludowe wierzenia o wiedźmach i demonach. Podobną zresztą tematykę podejmują na świeżo wydanym długogrającym debiucie „Dziwidło”, o którym opowiedziała mi wokalistka i autorka tekstów Tuja Szmaragd.

Czytaj więcej...

Cukier

2021-09-06

Duet Cukier wydał drugą płytę zatytułowaną "CK Anderson", która jest następcą znakomicie przyjętego ubiegłorocznego debiutu "Jeden". Z tej okazji po raz kolejny porozmawialiśmy z Bartkiem Caboniem, który opowiedział nam między innymi o tworzeniu "CK Anderson".

Czytaj więcej...

Michał Łapaj

2021-09-03

Michał Łapaj, klawiszowiec znany przede wszystkim ze swojej gry w Riverside, od kilku już lat zapowiadał solowe wydawnictwo. Dotrzymał słowa i pojawiła się płyta „Are You There”. A o szczegółach jej specyficznej formy oraz złożonym procesie powstawania, opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Dziwna Wiosna

2021-08-20

Był sobie swego czasu zespół Superhuman Like Brando, który zdążył nagrać i wydać jeden album. Zawirowania wydawnicze spowodowały jednak, że tej formacji już nie ma, a zawiązała się nowa pod nazwą Dziwna Wiosna. Niedawno ukazał się długogrający debiut zatytułowany po prostu „Dziwna Wiosna”. A czy zmieniła się także muzyka? O tym między innymi opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta grupy Dawid Karpiuk oraz perkusista Łukasz Moskal.

Czytaj więcej...

Muchy

2021-07-29

Nowe otwarcie, czy pożegnanie z ideałami? Z nowej płyty grupy Muchy płynie wielotematyczna refleksja na temat czasów obecnych. Powstająca w bólach, realizowana nie bez przeszkód „Szaroróżowa” ukazała się kilka tygodni temu, a szczegółach opowiedział nam spiritus movens grupy – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Paula & Karol

2021-07-22

Polsko-kanadyjski duet Paula & Karol wydał piąty już album studyjny zatytułowany "Lifestrange". O kulisach powstania tego wydawnictwa opowiedział nam Karol Strzemieczny.

Czytaj więcej...

Morświn

2021-07-06

Grali ze sobą od lat przy różnych okazjach. Wreszcie postanowili tę współpracę utrwalić, zakładając zespół Morświn. Płyta „Rewolucjaaa” jest pierwszym trwalszym zapisem tej artystycznej podróży. Dwie krakowskie legendy Marcin Świetlicki i Małgorzata ‘Tekla’ Tekiel, opowiadają, jak to jest współegzystować na własny sposób.

Czytaj więcej...

Mery Spolsky

2021-06-29

Na scenie energetyczna i pełna werwy. Poza nią także, ale nie tylko. Mery Spolsky spełniła swoje marzenie i napisała książkę. „Jestem Marysia i Chyba Się Zabiję Dzisiaj” to szczególna opowieść o pełnej wątpliwości dziewczynie w różnych stadiach emocjonalnych. O tym, co tak naprawdę kryje ta książka, autorka opowiedziała mi osobiście.

Czytaj więcej...

Natalia Zastępa

2021-06-10

Natalia Zastępa po występach w programach "The Voice Kids" i "The Voice Of Poland", stopniowo zaczęła stawiać pierwsze kroki na polskim rynku muzycznym za sprawą wydawanych co jakiś czas singli. Teraz przyszedł czas na pełnowymiarową płytę. "Nie Żałuję" ukazała się 21 maja, a o szczegółach jej realizacji wokalistka opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

J.D. Overdrive

2021-05-25

Grupa J.D. Overdrive wydała swój piąty długogrający album, którym po blisko 15 latach działalności żegna się ze słuchaczami. "Funeral Celebration” to kwintesencja brzmienia grupy i jak najbardziej godne pożegnanie. W związku z tym wokalista Wojciech ‘Suseł’ Kałuża i gitarzysta Michał ‘Stempel’ Stemplowski dali się namówić na przekrojową rozmowę o działalności zespołu, sięgając początków jego istnienia, aż po czas bieżący. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2021-05-21

Mariusz Duda intensywnie działa w okresie pandemii. To już trzeci krążek, który wydał w czasie jej trwania. “Claustrophobic Universe” to druga część ‘trylogii pandemicznej’, którą realizuje pod swoim własnym imieniem i nazwiskiem. I różnicach w stosunku do pierwszej podejściu do drugiej i tego, czego będzie dotyczyła trzecia, opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Dorota Miśkiewicz / Henryk Miśkiewicz

2021-05-19

Wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz nagrała album "Nasza Miłość" wraz z ojcem -znakomitym saksofonistą jazzowym Henrykiem Miśkiewiczem. Ale to nie wszyscy znani muzycy biorący udział w sesjach nagraniowych tej płyty. O kulisach powstania "Naszej Miłości" opowiedzieli nam główni bohaterowie.

Czytaj więcej...

Oxford Drama

2021-05-16

Duet Oxford Drama postanowił zrobić zwrot ku nieco bardziej analogowemu graniu. Płyta „What’s The Deal With Time” przynosi sporo zwiewnych i pieczołowitych kompozycji traktujących o tym, co dzieje się „tu i teraz”, choć paradoksalnie – powstała jeszcze przed nastaniem pandemii. O tym jak wyglądał proces artystyczny i realizacyjny oraz o inspiracjach im towarzyszących, opowiedzieli mi głównie zainteresowani - Małgorzata Dryjańska i Marcin Mrówka.

Czytaj więcej...

Aneta Figiel

2021-05-12

Wokalistka Aneta Figiel wydała pierwszą od 6 lat płytę studyjną, na której znalazły się jej interpretacje wybranych piosenek z katalogu Kabaretu Starszych Panów. O kulisach powstania albumu "Aneta Figiel I Starsi Panowie...Zupełnie Inna Historia" artystka opowiedziała nam podczas niedawnego wywiadu.

Czytaj więcej...

Jezabel Jazz

2021-05-10

Jezabel Jazz było ewenementem na polskiej scenie. Na początku lat 90. wywołali spore zamieszanie na polskim rynku muzycznym. Ich energetyczna mieszkanka rocka, jazzu i psychodelii, zyskała sporo zwolenników. Materiał studyjny, który wówczas została zarejestrowany, ukazał się jednak tylko na kasetach. Dopiero teraz po ponad trzech dekadach pojawiła się dwupłytowa antologia „Euforia”, zbierająca wszystkie nagrania zespołu. O okolicznościach wydania tego materiału, a przede wszystkim o historii Jazabel Jazz opowiedział mi wokalista i gitarzysta grupy, Tomasz Wojciechowski.

Czytaj więcej...

Spięty

2021-04-29

Po zawieszeniu działalności Lao Che i 12 latach od ostatniej solowej płyty, Hubert „Spięty” Dobaczewski uraczył nas nowym krążkiem. „Black Mental” to opowieść mocno osadzona w bieżącej rzeczywistości, naznaczona charakterystycznym piórem oraz bitem autora. O założeniach projektu, Stanisławie Lemie i o obecnych inspiracjach, Spięty opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Lisa Gerrard & Jules Maxwell

2021-04-28

7 maja ukaże się pierwsza płyta duetu Lisa Gerrard & Jules Maxwell zatytułowana "Burn". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Julesem Maxwellem, który jest nie tylko cenionym producentem i kompozytorem, ale także od kilku lat współpracuje z grupą Dead Can Dance jako klawiszowiec.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load