Wywiady

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Rozmowa z: Igor Herbut

MM: Pierwsze zdjęcie w książeczce przedstawia Cię niosącego chrust. Czy nie byłoby lepiej, gdyby właśnie to zdjęcie znalazło na okładce?

IH: To zdjęcie było pierwszym pomysłem, jeśli chodzi o okładkę. Zrobił je Jacek Poremba. Jest ono nieedytowane. Poszliśmy jednak w inną stronę i z panią od kolaży – Magdą Górską, stworzyliśmy tę, która ostatecznie znalazła się na froncie.

MM: Na okładce widać wszystkie fazy księżyca, począwszy od pełni.

IH: Myślę, że to symbol tego, o czym traktuje ta płyta. Ona przechodzi od świtu do mroku. Wydaje mi się, że ten cykl trafnie to symbolizuje.

MM: A ten tytułowy ‘chrust’?

IH: Tutaj znaczeń jest wiele. Doświadczenia, emocje… Można to interpretować na różne sposoby. Natomiast, co ciekawe – w obecnej pandemicznej sytuacji możemy ją postrzegać jeszcze inaczej. Może dzięki temu spoglądamy na pewne rzeczy inaczej, a na coś co było oczywiste – jaśniej i pełniej? Poza tym chrust to nie tylko coś lichego i suchego. Chrustem przecież można rozpalić ogień. Jeśli obecna sytuacja ma pomóc wrócić do rzeczy ważnych i istotnych, to idealnie się to wpisuje w ten moment.

MM: Dokąd go niesiesz?

IH: To jest ciekawe pytanie. Myślę, że w moim przypadku obecnie chodzi przede wszystkim o dbanie o ognisko domowe. Jest więcej bliskości i czułości.

MM: Przechodząc już do zawartości albumu - utwór singlowy „Tańczmy” występuje na płycie w dwóch wersjach. Dlaczego?

IH: Ten utwór powstał i został zagrany od deski do deski bez poprawek i jak pewnie zauważyłeś – nie ma refrenu. To zaproszenie do tańca. Jedna wersja jest dłuższa, a druga krótsza, właśnie dlatego, żeby nie uciekł pierwotny charakter tego utworu.

MM: Sporo na tej płycie jest utworów, w których je zaczynasz, prowadzisz melodię i wokal, po czym mniej więcej w połowie pojawia się część instrumentalna. Tak jest w „Miłości i mleku”, który wydaje się mocno inspirowany ojcostwem.

IH: Masz rację. Zależało mi, żeby było dużo muzyki ilustrującej na tej płycie. Uważam, że jest ona równie ważna ja ta, w której śpiewam. Chciałbym kiedyś napisać muzykę ilustracyjną do filmu albo spektaklu. Natomiast „Miłość i mleko” dzieli się dla mnie przynajmniej na trzy części. Pierwsza – śpiewana z tekstem; druga – z dialogiem muzycznym, w którym jest sporo treści. A trzecia część następuje po takiej niestandardowej pauzie. Niedawno zdarzyło mi się rozmawiać z pewnym dziennikarzem muzycznym w radio, który zaprezentował go bez tej ostatniej części. Okazało się, że nie miał pojęcia o jej istnieniu, bo po prostu nie posłuchał utworu do końca (śmiech).


MM: W przypadku tych utworów, w których jest część wokalna, a potem instrumentalna, w której wspierają Cię koledzy z LemON, zastanawia mnie, czemu oni w ogóle pojawili się na tej płycie? Punktem wyjścia dla tych piosenek były przecież twoje koncerty solo z klawiszem.

IH: Przede wszystkim pisząc te aranże, często pytałem się Harry’ego, naszego bębniarza, czy to w ogóle da się zagrać. Znam chłopaków i jako ludzi, i jako muzyków. Wiem, co oni potrafią dać od siebie i jakimi emocjami się wymienimy. Te części instrumentalne po pierwsze są improwizowane, a po drugie, nie są tylko dialogami instrumentalistów, ale ludzi, którzy się znają. Do mnie należały jednak wszystkie aranżacje, toteż na mnie spoczywała główna część realizacji tego materiału. Poza tym mogę ten materiał grać solo z pianinem, a mogę z chłopakami, którzy naturalnie go wzbogacą.

MM: Jest tu też parę utworów pokrzepiających, takich jak „Jasny”, „Wdzięczność”. A co kryje się za utworem „Ro”?

IH: (śmiech)Akurat pytanie o ten utwór jest jedynym, które zawsze odbijam w stronę słuchacza. Pojawiają tak piękne interpretacje tego, o czym on jest, że przyjmuje je z całą dobrocią. Nie zdradzę Ci jednak, o czym rzeczywiście jest ten utwór. Niech trwa zabawa (śmiech).

MM: A „Corda”?

IH: Tutaj akurat wszystko podane wprost. Ludzie mówią mi, że to utwór bardzo intymny i poważny, co trochę mnie dziwi, bo wydaje mi się, że na tej płycie inne utwory są znacznie intymniejsze, niż ten.

MM: Masz w zanadrzu więcej utworów takich jak „Kroki”, które odnoszą się do twoich rodzinnych stron?

IH: Myślę, że dużo jest takich historii jest więcej w muzyce łemkowskiej. Niewiele osób wie, o czym są „Kroki”, ponieważ nie rozumieją kontekstu, o którym traktują.

MM: Skoro przy tym jesteśmy – jeden tekst do „Latających słoni” napisałeś także w języku łemkowskim. Czy pozostałe mają swoje podobne odpowiedniki?

IH: Nie, ale to jest fantastyczne pytanie, bo mógłbym takie napisać (śmiech). Chciałbym zrobić te teksty zarówno po łemkowsku, jak i po angielsku. Niestety tego drugiego języka nie znam aż tak dobrze.

MM: Myślisz, że amnezja i amnestia nie mogą istnieć bez siebie?

IH: Tak, to bliźniaczki (śmiech). A czy mogą nie istnieć bez siebie? Może w historiach innych ludzi tak. W mojej są jednak nierozerwalnie ze sobą związane.

MM: Będzie winyl?

IH: Bardzo bym chciał, natomiast nie wiem, jak miałyby być podzielone te utwory, bo trudno jest podzielić to na dwa światy. Chronologicznie jest ona ułożona dobrze, ale na winylu może to nie wyjść w taki sposób.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


WIJ

2021-09-11

Wij to specyficzne trio protometalowców, którzy nazwę swej formacji zaczerpnęli z tytułu opowiadania Nikołaja Gogola, horroru napisanego w oparciu o ludowe wierzenia o wiedźmach i demonach. Podobną zresztą tematykę podejmują na świeżo wydanym długogrającym debiucie „Dziwidło”, o którym opowiedziała mi wokalistka i autorka tekstów Tuja Szmaragd.

Czytaj więcej...

Cukier

2021-09-06

Duet Cukier wydał drugą płytę zatytułowaną "CK Anderson", która jest następcą znakomicie przyjętego ubiegłorocznego debiutu "Jeden". Z tej okazji po raz kolejny porozmawialiśmy z Bartkiem Caboniem, który opowiedział nam między innymi o tworzeniu "CK Anderson".

Czytaj więcej...

Michał Łapaj

2021-09-03

Michał Łapaj, klawiszowiec znany przede wszystkim ze swojej gry w Riverside, od kilku już lat zapowiadał solowe wydawnictwo. Dotrzymał słowa i pojawiła się płyta „Are You There”. A o szczegółach jej specyficznej formy oraz złożonym procesie powstawania, opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Dziwna Wiosna

2021-08-20

Był sobie swego czasu zespół Superhuman Like Brando, który zdążył nagrać i wydać jeden album. Zawirowania wydawnicze spowodowały jednak, że tej formacji już nie ma, a zawiązała się nowa pod nazwą Dziwna Wiosna. Niedawno ukazał się długogrający debiut zatytułowany po prostu „Dziwna Wiosna”. A czy zmieniła się także muzyka? O tym między innymi opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta grupy Dawid Karpiuk oraz perkusista Łukasz Moskal.

Czytaj więcej...

Muchy

2021-07-29

Nowe otwarcie, czy pożegnanie z ideałami? Z nowej płyty grupy Muchy płynie wielotematyczna refleksja na temat czasów obecnych. Powstająca w bólach, realizowana nie bez przeszkód „Szaroróżowa” ukazała się kilka tygodni temu, a szczegółach opowiedział nam spiritus movens grupy – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Paula & Karol

2021-07-22

Polsko-kanadyjski duet Paula & Karol wydał piąty już album studyjny zatytułowany "Lifestrange". O kulisach powstania tego wydawnictwa opowiedział nam Karol Strzemieczny.

Czytaj więcej...

Morświn

2021-07-06

Grali ze sobą od lat przy różnych okazjach. Wreszcie postanowili tę współpracę utrwalić, zakładając zespół Morświn. Płyta „Rewolucjaaa” jest pierwszym trwalszym zapisem tej artystycznej podróży. Dwie krakowskie legendy Marcin Świetlicki i Małgorzata ‘Tekla’ Tekiel, opowiadają, jak to jest współegzystować na własny sposób.

Czytaj więcej...

Mery Spolsky

2021-06-29

Na scenie energetyczna i pełna werwy. Poza nią także, ale nie tylko. Mery Spolsky spełniła swoje marzenie i napisała książkę. „Jestem Marysia i Chyba Się Zabiję Dzisiaj” to szczególna opowieść o pełnej wątpliwości dziewczynie w różnych stadiach emocjonalnych. O tym, co tak naprawdę kryje ta książka, autorka opowiedziała mi osobiście.

Czytaj więcej...

Natalia Zastępa

2021-06-10

Natalia Zastępa po występach w programach "The Voice Kids" i "The Voice Of Poland", stopniowo zaczęła stawiać pierwsze kroki na polskim rynku muzycznym za sprawą wydawanych co jakiś czas singli. Teraz przyszedł czas na pełnowymiarową płytę. "Nie Żałuję" ukazała się 21 maja, a o szczegółach jej realizacji wokalistka opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

J.D. Overdrive

2021-05-25

Grupa J.D. Overdrive wydała swój piąty długogrający album, którym po blisko 15 latach działalności żegna się ze słuchaczami. "Funeral Celebration” to kwintesencja brzmienia grupy i jak najbardziej godne pożegnanie. W związku z tym wokalista Wojciech ‘Suseł’ Kałuża i gitarzysta Michał ‘Stempel’ Stemplowski dali się namówić na przekrojową rozmowę o działalności zespołu, sięgając początków jego istnienia, aż po czas bieżący. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2021-05-21

Mariusz Duda intensywnie działa w okresie pandemii. To już trzeci krążek, który wydał w czasie jej trwania. “Claustrophobic Universe” to druga część ‘trylogii pandemicznej’, którą realizuje pod swoim własnym imieniem i nazwiskiem. I różnicach w stosunku do pierwszej podejściu do drugiej i tego, czego będzie dotyczyła trzecia, opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Dorota Miśkiewicz / Henryk Miśkiewicz

2021-05-19

Wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz nagrała album "Nasza Miłość" wraz z ojcem -znakomitym saksofonistą jazzowym Henrykiem Miśkiewiczem. Ale to nie wszyscy znani muzycy biorący udział w sesjach nagraniowych tej płyty. O kulisach powstania "Naszej Miłości" opowiedzieli nam główni bohaterowie.

Czytaj więcej...

Oxford Drama

2021-05-16

Duet Oxford Drama postanowił zrobić zwrot ku nieco bardziej analogowemu graniu. Płyta „What’s The Deal With Time” przynosi sporo zwiewnych i pieczołowitych kompozycji traktujących o tym, co dzieje się „tu i teraz”, choć paradoksalnie – powstała jeszcze przed nastaniem pandemii. O tym jak wyglądał proces artystyczny i realizacyjny oraz o inspiracjach im towarzyszących, opowiedzieli mi głównie zainteresowani - Małgorzata Dryjańska i Marcin Mrówka.

Czytaj więcej...

Aneta Figiel

2021-05-12

Wokalistka Aneta Figiel wydała pierwszą od 6 lat płytę studyjną, na której znalazły się jej interpretacje wybranych piosenek z katalogu Kabaretu Starszych Panów. O kulisach powstania albumu "Aneta Figiel I Starsi Panowie...Zupełnie Inna Historia" artystka opowiedziała nam podczas niedawnego wywiadu.

Czytaj więcej...

Jezabel Jazz

2021-05-10

Jezabel Jazz było ewenementem na polskiej scenie. Na początku lat 90. wywołali spore zamieszanie na polskim rynku muzycznym. Ich energetyczna mieszkanka rocka, jazzu i psychodelii, zyskała sporo zwolenników. Materiał studyjny, który wówczas została zarejestrowany, ukazał się jednak tylko na kasetach. Dopiero teraz po ponad trzech dekadach pojawiła się dwupłytowa antologia „Euforia”, zbierająca wszystkie nagrania zespołu. O okolicznościach wydania tego materiału, a przede wszystkim o historii Jazabel Jazz opowiedział mi wokalista i gitarzysta grupy, Tomasz Wojciechowski.

Czytaj więcej...

Spięty

2021-04-29

Po zawieszeniu działalności Lao Che i 12 latach od ostatniej solowej płyty, Hubert „Spięty” Dobaczewski uraczył nas nowym krążkiem. „Black Mental” to opowieść mocno osadzona w bieżącej rzeczywistości, naznaczona charakterystycznym piórem oraz bitem autora. O założeniach projektu, Stanisławie Lemie i o obecnych inspiracjach, Spięty opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Lisa Gerrard & Jules Maxwell

2021-04-28

7 maja ukaże się pierwsza płyta duetu Lisa Gerrard & Jules Maxwell zatytułowana "Burn". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Julesem Maxwellem, który jest nie tylko cenionym producentem i kompozytorem, ale także od kilku lat współpracuje z grupą Dead Can Dance jako klawiszowiec.

Czytaj więcej...

Bodom After Midnight

2021-04-23

Fińska grupa Bodom After Midnight, powstała poniekąd na gruzach Children Of Bodom, nie zdążyła wypłynąć na szerokie wody. Śmierć Alexiego Laiho przekreśliła dalszą działalność. Grupa zdążyła zarejestrować jedynie kilka utworów, które znalazły się na EP “Paint The Sky With Blood”, a o jej szczegółach opowiedział mi gitarzysta grupy, Daniel Freyberg.

Czytaj więcej...

Lady Pank

2021-04-22

W tym roku przypada jubileusz 40 lat artystycznej działalności Lady Pank. Oprócz zapowiedzi koncertowych z tej okazji, grupa wydała nowy album zatytułowany „LP 40”. O szczegółach tego wydawnictwach i innych nadchodzących inicjatywach związanych z grupą, opowiedział mi jej wokalista, Janusz Panasewicz

Czytaj więcej...

The Gardener & The Tree

2021-04-09

Szwajcarska grupa The Gardener & The Tree zdobywa coraz większą popularność w Europie. W kwietniu tego roku zespół miał po raz pierwszy wystąpić w Polsce - w warszawskiej Hydrozagadce. Niestety, koncert został w związku z COVID-19 przełożony na 8 lutego 2022 roku. W oczekiwaniu na premierę drugiego albumu i przyjazd do Polski zapraszamy do lektury naszego wywiadu z wokalistą Manuelem Felderem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load