Wywiady

Aneta Figiel

2021-05-12

Wokalistka Aneta Figiel wydała pierwszą od 6 lat płytę studyjną, na której znalazły się jej interpretacje wybranych piosenek z katalogu Kabaretu Starszych Panów. O kulisach powstania albumu "Aneta Figiel I Starsi Panowie...Zupełnie Inna Historia" artystka opowiedziała nam podczas niedawnego wywiadu.

Rozmowa z: Aneta Figiel

- Jest to Twój pierwszy album studyjny od 6 lat. Dlaczego musieliśmy tak długo czekać na Twoje nowe wydawnictwo?

- W sumie nie wiem, dlaczego, aż tyle to trwało. Może po prostu potrzebowałam tyle czasu, aby coś stworzyć? Musiałam poczekać na moment, w którym poczuję ‘flow’ do zrobienia płyty i na spotkanie odpowiedniej osoby, z którą taki album mogłabym zrealizować. I widocznie właśnie teraz nadeszła taka chwila (uśmiech).

- Czemu zdecydowałaś się na nagranie albumu z piosenkami z Kabaretu Starszych Panów a nie ze swoimi autorskimi kompozycjami?

- Autorski materiał zawsze zdążę wydać, a jest on już prawie gotowy. Natomiast jeśli chodzi o Kabaret Starszych Panów to kocham ich piosenki i chciałam się z nimi zmierzyć od dawna. Jest to repertuar, który kilkukrotnie udało mi się zaśpiewać na żywo. Głównie oczarowana jestem tekstami Jeremiego Przybory, brakowało mi wyśpiewania takich treści. Ta płyta to dla mnie osobiste spełnienie

- Według jakiego klucza dokonałaś wyboru tych 10 kompozycji, które trafiły na Twoją płytę? Katalog piosenek Kabaretu to kilkaset piosenek.

- Przede wszystkim zwracałam uwagę na teksty i chciałam, żeby wykluła się nam z tego jakaś historia. Były piosenki, które po prostu wiedziałam, że chcę zaśpiewać takie jak: „Herbatka”, „W słowach ślad”, „Droga do ciebie”, „Zmierzch”. Tak bardzo lubię te utwory, że musiały się znaleźć na tym albumie. Ostatnią piosenką, która została „dobrana”, były „Prysły Zmysły”. Mieliśmy już dziewięć utworów i brakowało nam jeszcze jednej, dziesiątej kompozycji. Znalazła się na płycie w dość odważnym aranżu wokalnym. 

- Postacią-kluczem na tej płycie jest Kalina Jędrusik. Na Twojej płycie znalazło się aż sześć piosenek, które ona zaśpiewała w oryginalnych wersjach.

- Zgadza się, ale nigdy nie sugerowałam się wykonawcami oryginalnych wersji, tylko bardziej przekazem i tekstem. To, że Kalina jest tak licznie „reprezentowana” na tej płycie to czysty przypadek. Chociaż….ona była taką melancholijną damą Kabaretu, więc może dlatego tak dużo piosenek, które śpiewała trafiło na moją płytę? Mam w sobie dużą dawkę melancholii i wrażliwości, więc Pani Kalina jest mi bliska.


- Ale przypadkiem nie było, że znakomita większość tych piosenek, które wybrałaś była pierwotnie śpiewana przez kobiety? W końcu tylko „Herbatka” miała męskie wykonanie.

- Bardzo poważnie myślałam także o nagraniu własnej wersji piosenki „Już kąpiesz się nie dla mnie”, którą pierwotnie genialnie wykonał Wiesław Michnikowski. Ale musiałam z tego pomysłu zrezygnować, bo to nie jest tekst dla kobiety (śmiech). W związku z tym byłam ograniczona, ale tych piosenek kobiecych jest tak dużo w repertuarze Kabaretu, że nie ubolewałam nad brakiem „męskich” utworów, które mogłabym wykorzystać. Naprawdę miałam z czego wybierać .

- Jednym z założeń istnienia Kabaretu Starszych Panów była potrzeba przeniesienia przedwojennego świata do szarej PRL-owskiej rzeczywistości. Zastanawiam się, czy i w Twoim przypadku tak nie było. Czy nie jednym z powodów, dla których wydałaś ten album nie była potrzeba przypomnienia tych piosenek w naszej codziennej rzeczywistości pełnej agresji, chamstwa i braku dbałości o nasz język.

- Rzeczywiście: Jeremi Przybora, który był głównym pomysłodawcą Kabaretu Starszych Panów i tworzył go z Jerzym Wasowskim wielokrotnie mówił, że brakuje mu takiej przedwojennej elegancji i tej przedwojennej Polski. Kabaret wystartował w 1958 roku, ale jeszcze wcześniej Przybora i Wasowski działali w kabarecie Eterek. Jak wiadomo nastroje w Polsce nie były wtedy zbyt ciekawe i ich działalność kabaretowa była „pod prąd”. I być może tak jest jak mówisz, że i mnie tego trochę brakuje w dzisiejszych czasach. Słowo traci na wartości we współczesnej Polsce, zastępujemy wyrażanie emocji różnymi emotikonami. Zanika kunszt słowa i być może ja potrzebowałam sobie o tym przypomnieć, bo teksty Kabaretu są po prostu genialne i co ważne: nie są proste. A my w rozwoju cywilizacji zmierzamy ku prostocie. A w przypadku Starszych Panów ich teksty trzeba sobie porządnie przeanalizować, aby je zrozumieć i mądrze zaśpiewać. Bardzo często mają  podwójne dno. W ubiegłym roku zaproponowałam zorganizowanie koncertu z piosenkami Kabaretu Starszych Panów z udziałem moich uczniów w wieku 13-18 lat. Okazało się, że nikt z tej grupy nie znał twórczości Kabaretu i nikt z nich nie był zainteresowany zaśpiewaniem tych piosenek. Gdy zaczęli słuchać oryginalnych wersji, patrzyłam na ich miny, które mówiły: „O Boże, mamy to śpiewać?” (śmiech). Doszłam do wniosku, że jeśli ktoś ma w sobie taki opór na coś, to bardzo mu tego potrzeba. I tak trochę na przekór zrobiliśmy ten koncert i efekt był wspaniały. Okazało się, że młodzież dość mocno weszła w ten temat. To był dla nich zupełnie inny rodzaj rozwoju. W końcu te utwory, jak i cała twórczość Kabaretu Starszych Panów to nasze dziedzictwo narodowe.

- Czy któraś z piosenek na płycie jest Ci szczególnie bliska?

- Mam sentyment do piosenki „W słowach ślad”. Po pierwsze – jest tam przepiękny przekaz o relacji damsko-męskiej, a po drugie – synchronizacja muzyki z tekstem jest dla mnie czymś genialnym. Zresztą jak w każdej piosence Kabaretu, ale w tej kompozycji  - szczególnie. Czytając teksty piosenek Starszych Panów jestem zawsze pod ogromnym wrażeniem jak genialnie można tak pięknym metaforami pisać o tak prostych rzeczach.

- Czy planujesz w przyszłości nagrać dalszy ciąg tej płyty? Dorobek piosenkowy Kabaretu jest przecież ogromny.

- Na razie o tym nie myślałam. Po tych 6 latach przerwy nabrałam wiatru w żagle i po wydaniu tej płyty nabrałam rozpędu do zrobienia autorskiego albumu, o którym już wspomniałam na początku wywiadu. To jest mój priorytet na najbliższy czas.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: Przemysław Chudkiewicz

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Agata Gołemberska

2021-10-19

Agata Gołemberska to songwriterka, producentka, wokalistka i uczestniczka 8. edycji programu The Voice of Poland. Właśnie wydała debiutancki mini-album "Pryzmat" w ramach projektu My Name Is New i z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Karolina Lizer

2021-10-18

Wokalistka Karolina Lizer wydała debiutancki album "Lśniąca. Łąkowe historie...", który jest inspirowany naturą, ludowością, spokojem, harmonią i nadzieją. Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących powstania tej płyty.

Czytaj więcej...

Leski

2021-10-05

Leski wydał trzeci album w dyskografii zatytułowany "Supersam". Jak powstawała ta płyta i jak tworzone były teksty na ten album - o tym możecie się dowiedzieć z naszego wywiadu z Artystą.

Czytaj więcej...

Low

2021-10-05

Nagrywający dla legendarnej wytwórni Sub Pop amerykański duet Low wydał niedawno trzynastą płytę studyjną "Hey What". Wydarzenie to było doskonałym pretekstem do zrobienia wywiadu z Mimi Parker i Alanem Sparhawkiem - małżeństwem tworzącym Low.

Czytaj więcej...

Jungle

2021-10-04

Po 3 latach od wydania „For Ever”, brytyjski duet Jungle powrócił z pełną słońca i tanecznych rytmów płytą „Loving In Stereo”. Tom McFarland i Josh Lloyd-Watson po zażegnaniu wszelkich problemów natury osobistej, postawili na dobrą zabawę. Drugi z panów, siedząc w jednym z angielskich pubów, opowiedział mi online o nowym dziele zespołu.

Czytaj więcej...

WIJ

2021-09-11

Wij to specyficzne trio protometalowców, którzy nazwę swej formacji zaczerpnęli z tytułu opowiadania Nikołaja Gogola, horroru napisanego w oparciu o ludowe wierzenia o wiedźmach i demonach. Podobną zresztą tematykę podejmują na świeżo wydanym długogrającym debiucie „Dziwidło”, o którym opowiedziała mi wokalistka i autorka tekstów Tuja Szmaragd.

Czytaj więcej...

Cukier

2021-09-06

Duet Cukier wydał drugą płytę zatytułowaną "CK Anderson", która jest następcą znakomicie przyjętego ubiegłorocznego debiutu "Jeden". Z tej okazji po raz kolejny porozmawialiśmy z Bartkiem Caboniem, który opowiedział nam między innymi o tworzeniu "CK Anderson".

Czytaj więcej...

Michał Łapaj

2021-09-03

Michał Łapaj, klawiszowiec znany przede wszystkim ze swojej gry w Riverside, od kilku już lat zapowiadał solowe wydawnictwo. Dotrzymał słowa i pojawiła się płyta „Are You There”. A o szczegółach jej specyficznej formy oraz złożonym procesie powstawania, opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Dziwna Wiosna

2021-08-20

Był sobie swego czasu zespół Superhuman Like Brando, który zdążył nagrać i wydać jeden album. Zawirowania wydawnicze spowodowały jednak, że tej formacji już nie ma, a zawiązała się nowa pod nazwą Dziwna Wiosna. Niedawno ukazał się długogrający debiut zatytułowany po prostu „Dziwna Wiosna”. A czy zmieniła się także muzyka? O tym między innymi opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta grupy Dawid Karpiuk oraz perkusista Łukasz Moskal.

Czytaj więcej...

Muchy

2021-07-29

Nowe otwarcie, czy pożegnanie z ideałami? Z nowej płyty grupy Muchy płynie wielotematyczna refleksja na temat czasów obecnych. Powstająca w bólach, realizowana nie bez przeszkód „Szaroróżowa” ukazała się kilka tygodni temu, a szczegółach opowiedział nam spiritus movens grupy – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Paula & Karol

2021-07-22

Polsko-kanadyjski duet Paula & Karol wydał piąty już album studyjny zatytułowany "Lifestrange". O kulisach powstania tego wydawnictwa opowiedział nam Karol Strzemieczny.

Czytaj więcej...

Morświn

2021-07-06

Grali ze sobą od lat przy różnych okazjach. Wreszcie postanowili tę współpracę utrwalić, zakładając zespół Morświn. Płyta „Rewolucjaaa” jest pierwszym trwalszym zapisem tej artystycznej podróży. Dwie krakowskie legendy Marcin Świetlicki i Małgorzata ‘Tekla’ Tekiel, opowiadają, jak to jest współegzystować na własny sposób.

Czytaj więcej...

Mery Spolsky

2021-06-29

Na scenie energetyczna i pełna werwy. Poza nią także, ale nie tylko. Mery Spolsky spełniła swoje marzenie i napisała książkę. „Jestem Marysia i Chyba Się Zabiję Dzisiaj” to szczególna opowieść o pełnej wątpliwości dziewczynie w różnych stadiach emocjonalnych. O tym, co tak naprawdę kryje ta książka, autorka opowiedziała mi osobiście.

Czytaj więcej...

Natalia Zastępa

2021-06-10

Natalia Zastępa po występach w programach "The Voice Kids" i "The Voice Of Poland", stopniowo zaczęła stawiać pierwsze kroki na polskim rynku muzycznym za sprawą wydawanych co jakiś czas singli. Teraz przyszedł czas na pełnowymiarową płytę. "Nie Żałuję" ukazała się 21 maja, a o szczegółach jej realizacji wokalistka opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

J.D. Overdrive

2021-05-25

Grupa J.D. Overdrive wydała swój piąty długogrający album, którym po blisko 15 latach działalności żegna się ze słuchaczami. "Funeral Celebration” to kwintesencja brzmienia grupy i jak najbardziej godne pożegnanie. W związku z tym wokalista Wojciech ‘Suseł’ Kałuża i gitarzysta Michał ‘Stempel’ Stemplowski dali się namówić na przekrojową rozmowę o działalności zespołu, sięgając początków jego istnienia, aż po czas bieżący. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2021-05-21

Mariusz Duda intensywnie działa w okresie pandemii. To już trzeci krążek, który wydał w czasie jej trwania. “Claustrophobic Universe” to druga część ‘trylogii pandemicznej’, którą realizuje pod swoim własnym imieniem i nazwiskiem. I różnicach w stosunku do pierwszej podejściu do drugiej i tego, czego będzie dotyczyła trzecia, opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Dorota Miśkiewicz / Henryk Miśkiewicz

2021-05-19

Wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz nagrała album "Nasza Miłość" wraz z ojcem -znakomitym saksofonistą jazzowym Henrykiem Miśkiewiczem. Ale to nie wszyscy znani muzycy biorący udział w sesjach nagraniowych tej płyty. O kulisach powstania "Naszej Miłości" opowiedzieli nam główni bohaterowie.

Czytaj więcej...

Oxford Drama

2021-05-16

Duet Oxford Drama postanowił zrobić zwrot ku nieco bardziej analogowemu graniu. Płyta „What’s The Deal With Time” przynosi sporo zwiewnych i pieczołowitych kompozycji traktujących o tym, co dzieje się „tu i teraz”, choć paradoksalnie – powstała jeszcze przed nastaniem pandemii. O tym jak wyglądał proces artystyczny i realizacyjny oraz o inspiracjach im towarzyszących, opowiedzieli mi głównie zainteresowani - Małgorzata Dryjańska i Marcin Mrówka.

Czytaj więcej...

Aneta Figiel

2021-05-12

Wokalistka Aneta Figiel wydała pierwszą od 6 lat płytę studyjną, na której znalazły się jej interpretacje wybranych piosenek z katalogu Kabaretu Starszych Panów. O kulisach powstania albumu "Aneta Figiel I Starsi Panowie...Zupełnie Inna Historia" artystka opowiedziała nam podczas niedawnego wywiadu.

Czytaj więcej...

Jezabel Jazz

2021-05-10

Jezabel Jazz było ewenementem na polskiej scenie. Na początku lat 90. wywołali spore zamieszanie na polskim rynku muzycznym. Ich energetyczna mieszkanka rocka, jazzu i psychodelii, zyskała sporo zwolenników. Materiał studyjny, który wówczas została zarejestrowany, ukazał się jednak tylko na kasetach. Dopiero teraz po ponad trzech dekadach pojawiła się dwupłytowa antologia „Euforia”, zbierająca wszystkie nagrania zespołu. O okolicznościach wydania tego materiału, a przede wszystkim o historii Jazabel Jazz opowiedział mi wokalista i gitarzysta grupy, Tomasz Wojciechowski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load