Ta ekipa spotkała się, początkowo ‘jednorazowo’, niecałe 10 lat temu - i od tamtej pory wyszły im już cztery albumy. Ten najnowszy, czyli Screamnasium, to następstwo wydarzeń, jakie nastąpiły podczas lockdownu 2020 – odwołanych koncertów (w tym w Polsce), poważnych opóźnień w jakimkolwiek nagrywaniu, tymczasowego zawieszenia działalności. Tym bardziej było to bolesne, gdy po wydaniu poprzedniej płyty Ramagehead w 2019 widać i słychać było, że zespół jest na fali wznoszącej.
Gdy wreszcie okoliczności zaczęły się zmieniać (żeby nie powiedzieć polepszać), muzycy zebrali się w domowym studiu Pata Mastelotto w Teksasie i nagrali numery, które razem tworzą być może najbardziej konkretną, zdecydowaną i dynamiczną ich płytę z nagranych do tej pory. Po jakiejkolwiek jednorazowości nie ma śladu – ci goście chcą razem grać, wiedzą czego chcą i potrafią to zrealizować. Ich brzmienie poszło w mocniejszym, alternatywnym kierunku, ocierającym się terytoria Dream Theater, Soundgarden, a nawet Tool. Zresztą, Adam Jones jest ich współpracownikiem, ale pod kątem graficznym – to on ponownie dostarczył motyw na okładkę albumu. Wśród innych gości znajdziemy niestrudzoną Jo Quail na wiolonczeli, oraz Elisę Toffoli – włoską wokalistkę, z którą LEF brawurowo wykonuje numer „Consequence” o ‘nightwishowym’ zabarwieniu. Cała płyta zresztą stoi urokiem wpływów, oraz doskonałego zmysłu przełożenia je na własny styl i scenariusz.
O.R.k. to zbiór oręży, których wielką, współgrającą moc możemy podziwiać na Screamnasium w pełnej krasie. To zdolności wokalne LEF’a, które pozwalają mu na uderzający wrzask Chrisa Cornella, jak i szeptane bajanie Jana Henrika Ohme z Gazpacho. Po drugie, to oczywiście Edwin i Mastelotto, którzy nie tylko tworzą godną pozazdroszczenia sekcję rytmiczną, ale nadają całości kształtu, przestrzeni, nowoczesności i fantazji. Co chwila słychać karmazynowe, kombinowane wtręty perkusyjne, oraz ciepło prowadzącego basu, stanowiącego opokę całego albumu. Wreszcie, to gitara Carmelo Pipitone, który podobnie jak Adam Jones potrafi sam jeden nadać temu wszystkiemu rozmach, uderzenie, przestrzeń i unoszącą wszystko magnetyczną falę. Nie od dziś O.R.k. wiedzą jak skutecznie skakać pomiędzy motywami, mieszać je i ukazywać zarówno w bardziej mainstreamowych, jak i ukrytych, progresywnych, kombinowanych, nieoczywistych odsłonach.
Radość ze Screamnasium można czerpać na kilku poziomach. To powrót O.R.k. do przerwanej raptownie gry; wracają silniejsi i skoncentrowani, w twórczym gniewie. Jednocześnie, Screamnasium to być może najbardziej doprecyzowany, idący naprzód krążek z dotychczasowych. „As I Leave” to przebój i wizytówka płyty, która nieznośnie przyczepia się głowy i nie puszcza tak łatwo. Ale zaraz za nim czeka nas wiele innych uciech, w postaci poszarpanego „Unspoken Words” pachnącego Mars Voltą i System of a Down, progresywnego „I Feel Wrong”, czerpanego „Hope for the Ordinary” z włoskimi wstawkami, a także „Deadly Bite” w którym słychać echa macierzystej ekipy Edwina. Wreszcie, Screamnasium to dowód na to, że kroczenie własną drogą, konsekwentnie i z podniesionym czołem, potrafi zaowocować niezwykłą, krzepiącą płytą. To album, dzięki któremu łatwo uwierzyć nie tylko w moc O.R.k., ale i wielu innych im podobnych, niszowych projektów.
Pochodząca z Kalifornii wokalistka i autorka tekstów Jillian Rose Banks, znana jako BANKS, wystąpi 18 października w warszawskiej Stodole.
13 czerwca do sklepów trafi album "Mixes of a Lost World" The Cure. Będzie to kolekcja 24 remiksów utworów z wydanej w ubiegłym roku płyty "Songs of a Lost World".
„Gangsters” to nowy singiel będący owocem współpracy pioniera muzyki elektronicznej Marka Pritcharda oraz frontmana The Smile i Radiohead – Thoma Yorke’a. Utwór zapowiada ich wspólny, długo wyczekiwany album Tall Tales, który ukaże się 9 maja nakładem wytwórni Warp Records.
Pianista Marcin Masecki prezentuje muzykę z krótkometrażowego filmu „Muse” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Obraz miał premierę 9 marca 2025 r.
Amerykańska megagwiazda zaprezentuje się 25 lipca na warszawskim PGE Narodowym.
"Poszukiwana" to debiutancki album Magdaleny Zamoroki, który trafił do sklepów w ostatni piątek.
25 maja w warszawskiej Hydrozagadce zaprezentuje się duet Lydia Lunch / Marc Hurtado, który zaprezentuje muzykę legendarnego nowojorskiego Suicide.
Dziś swoją premierę ma „Panda i Banda” – pełna czułości i domowego ciepła płyta autorstwa Natalii Grosiak, wokalistki znanej m.in. z Mikromusic. Tym razem artystka stworzyła muzyczny świat z myślą o najmłodszych, zapraszając do współpracy… własne córki. To rodzinna opowieść dźwiękami – o codzienności, przyrodzie i emocjach, która zachwyci nie tylko dzieci, ale i dorosłych.
Siódme dzieło szwedzkiej grupy The Hives, "The Hives Forever Forever The Hives”, ukaże się 29 sierpnia pod szyldem wytwórni Play It Again Sam.
Drugi album Ethel Cain zatytułowany "Willoughby Tucker, I Will Always Love You", ukaże się w sierpniu 2025 roku. Dodatkowo Cain ogłasza ogromną trasę Willoughby Tucker Forever, obejmującą Europę i Amerykę Północną. W jej ramach 31 października wystąpi w warszawskiej Stodole.
Mieszkający w austriackim Grazu polski gitarzysta Kacper Dworniczak zaprezentował debiutancki singel "My Favourite Things".
Malta Festival ujawnia kolejne przebojowe wydarzenia jubileuszowej edycji. Niekwestionowaną gwiazdą sceny muzycznej będzie uwielbiana przez publiczność Róisín Murphy, a swój pierwszy w historii polski koncert zagrają The Teskey Brothers. Na Starym Rynku w Poznaniu odbędzie się zapierający dech w piersiach podniebny spektakl RoZéO, a w weekend otwarcia obok Tildy Swinton i Oliviera Saillarda zobaczymy oryginalne produkcje teatralne z Włoch i Hiszpanii.
W swoim najnowszym singlu „Arkadia” Wolska wraca do klasycznych korzeni, łączy je z nowoczesnym brzmieniem i zabiera słuchaczy do niesamowitego świata swojej wyobraźni.
Postrockowa formacja wystąpi 27 listopada w krakowskim klubie Kwadrat i dzień później w warszawskiej Proximie, gdzie promować będzie płytę “Oath”.
Tegoroczna edycja jednego z najważniejszych europejskich festiwali jazzowych odbędzie się w dniach 3-6 lipca w Warszawie.
Tamino powraca z trzecim albumem „Every Dawn’s a Mountain” i wystąpi ponownie w Polsce.
Tekst piosenki Jacka Kleyffa (muzykę skomponował Michał Lorenc) w atmosferze miłej melancholii przywołuje dobre chwile z życia autora. W wykonaniu Marka Dyjaka to dramatyczny tren utraconego dzieciństwa.
Hajda Banda / Гайда Банда to białorusko-polska grupa wykonująca autorskie opracowania tradycyjnych pieśni i tańców z Podlasia, zachodniej Białorusi i Polesia. W składzie zespołu usłyszymy akustyczne, regionalne instrumenty: skrzypce, harmonię trzyrzędową, cymbały i bęben obręczowy.
„The Shadow Elite” to druga zapowiedź nowego, trzynastego studyjnego album Behemoth, który będzie miał swoją premierę 9 maja.
Ponad 200 młodych wykonawców z 27 krajów na jednej scenie. Muzyczne święto w ramach polskiej prezydencji.
Najnowsza piosenka Moniki Susłyk Nie mogę jest melodyjnym i poruszającym zapisem trudnej relacji, która zamiast płonąć, z biegiem lat wyblakła i straciła dawną intensywność.
Laibach i A/POLITICAL ogłosili szczegóły nowego krążka “Alamut”, oryginalnego dzieła symfonicznego słoweńskiego kolektywu, skomponowanego we współpracy z irańskimi kompozytorami Idinem Samimi Mofakhamem i Nimą A. Rowshanem. Album ukaże się 9 maja na podwójnym winylu, podwójnym CD oraz cyfrowo, pod szyldem wytwórni Mute.
Po sukcesie ubiegłorocznej trasy koncertowej jeden z najpopularniejszych instrumentalistów na świecie ogłosił pięć jesiennych koncertów w Polsce.
Druga solowa płyta Poli ukaże się w październiku i zapowiedziano udział przy niej takich gości jak: Andy Summers (The Police), John Altman (kompozytor, dyrygent i aranżer nominowany do Oscara i Bafta).
Singiel “ Dotyk” jest opowieścią o zauroczeniu. Figger & Maja Laura po raz kolejny serwują świeże elektroniczne brzmienia, niebanalne teksty i oryginalne barwy wokali. Tym razem zaprosili do nagrań legendę polskiego rocka, Krzysztofa Jaryczewskiego - ojca Mai Laury. Utwór jest trzecim z singli, który pojawia się po wydanej przez duet w 2024 r. EP-ce “Warszawskie ulice”.