Wywiady

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Rozmowa z: Maarten Devoldere / Jinte Deprez.

- Skąd wzięliście to zdjęcie psów, które trafiło na okładkę nowej płyty Balthazar? Czy kryje się za tym jakaś symbolika?

- MD: Pracę nad tą płytą zaczęliśmy, gdy obaj mieliśmy przerwę między naszymi solowymi trasami koncertowymi – ja pod szyldem Warhaus, a Jinte jako J. Bernardt. Wynajęliśmy dom w lesie, aby tam komponować muzykę. Znajdował się tam między innymi stos różnych czasopism, takich jak National Geographic. W jednym z numerów było właśnie to zdjęcie grupy afrykańskich psów, z którego się śmialiśmy, bo pozowały one do obiektywu jak muzycy jakiegoś wyimaginowanego zespołu (śmiech). Ta fotografia bardzo się nam spodobała i uznaliśmy, że pasuje do klimatu naszej płyty. To zdjęcie psów żyjących w stadzie ma także pewne odniesienie do naszej sytuacji, a więc grupy muzyków, którzy się znowu zeszli pod szyldem Balthazar. Poza tym jest to bardzo ciepłe foto, gdyż zostało wykonane w Afryce, a nasz nowy album, który jest zatytułowany „Fever”, uważamy za najcieplejsze wydawnictwo w dyskografii Balthazar. Tak więc wszystko do siebie pasuje.

- Słowem-kluczem na tej płycie jest „Fever”. Taki tytuł nosi zarówno album, jak i kompozycja go otwierająca. Z tego co wiem, to ten utwór jest bardzo istotny dla tego wydawnictwa.

- JD: Tak, jest pierwszy na płycie, więc jest bardzo istotny (śmiech). Komponowaliśmy dużo piosenek z myślą o tym wydawnictwie, ale nie wiedzieliśmy do końca, w którym kierunku stylistycznym chcemy pójść, jak mają brzmieć te utwory. Aż w końcu stworzyliśmy tę wersję kompozycji „Fever”. I nagle nas olśniło, że cała płyta powinna pójść w takim właśnie kierunku jak ten utwór. Wszystko w tym utworze pasowało nam idealnie: perkusja, rytm i tak dalej.

- Czy płytę nazwaliście od tytułu tej piosenki czy utwór od tytułu utworu?

- MD: Najpierw mieliśmy gotowy utwór, ale bardzo szybko zadecydowaliśmy, że tytuł tej piosenki będzie jednocześnie tytułem całego wydawnictwa.

- „Fever” to pierwszy album Balthazar po kilkuletniej przerwie w działalności zespołu. Kiedy podjęliście decyzję, że reaktywujecie grupę i zaczniecie pisać nowe kompozycje?

- MD: Zawsze mieliśmy świadomość, że kiedyś, po przerwie, reaktywujemy działalność Balthazar i nagramy nową płytę. Czekaliśmy tylko na odpowiedni moment. Przez ostatnie 2-3 lata obaj promowaliśmy nasze solowe dokonania, które odniosły większe sukcesy niż się spodziewaliśmy. Wydaliśmy albumy i dużo koncertowaliśmy jako Warhaus i J. Bernardt. Pierwszy kontakt w sprawie reaktywacji Balthazar mieliśmy w grudniu 2017 roku. Gdy zaczęliśmy wspólnie komponować nowe piosenki, wszystko potoczyło się bardzo szybko. Co prawda nadal koncertowaliśmy ze swoimi projektami, ale niemal każdą wolną chwilę między trasami koncertowymi wykorzystywaliśmy zarówno na pracę nad nowym materiałem Balthazar, jak i jego rejestrację. Był to naturalny proces.


- Jak Wasze solowe projekty wpłynęły na całokształt „Fever”?

JD: Potrzebowaliśmy tej przerwy we współpracy pod szyldem Balthazar. Zaczęliśmy odnosić wrażenie, że stajemy się dobrze naoliwioną maszyną i wkrótce zaczniemy się powtarzać w kwestiach muzycznych. Pozytywną stroną naszej solowej działalności było to, że startowaliśmy zupełnie od zera, co pozwoliło nam otworzyć się na nowe doświadczenia i mieć świeże podejście do naszej twórczości muzycznej. I właśnie to miało największy wpływ na brzmienie „Fever”.

MD: Śmieszne jest to, że nasze solowe projekty były często określane jako bardzo „balthazarowe”, zaś nowa płyta Balthazar jest nazywana bardzo „warhausową” bądź bardzo „j.bernardt’owską”. Ale to nadal my, to zawsze byliśmy my (śmiech). Nasze solowe projekty dały nam dużo radości i luzu. Nie ciążyło na nas ciśnienie, że musimy coś zrobić na siłę czy pod presją czasu. I myślę, że to właśnie zainspirowało nas podczas pracy nad „Fever”.

JD: Nagrywając ten album czuliśmy luz, którego nie byłoby, gdyby nie było tej przerwy w działalności Balthazar lub gdybyśmy nie mieli tych solowych projektów.

- Współpracujecie ze sobą od kilkunastu lat. W czym tkwi sekret waszej udanej muzycznej kolaboracji?

- MD: Obaj piszemy muzykę i teksty, wymyślamy pomysły na teledyski i nie mamy z góry wyznaczonych obowiązków oraz zadań w ramach zespołu. To z kolei powoduje, że obaj na siebie oddziałujemy i przekazujemy sobie nawzajem energię oraz wszystko, co mamy nawzajem najlepszego na płaszczyźnie artystycznej. Współpracujemy ze sobą od 17 roku życia i nasza kooperacja jest dla nas czymś naturalnym. Jednak nie można zapomnieć, że w Balthazar jest poza nami jeszcze trzech muzyków i każdy z nich jest kompozytorem. Mamy więc ten luksus, że jest w tej grupie pięciu kompozytorów i zarazem pięciu wokalistów.

- JD: Gdy stworzyliśmy nasze solowe projekty, byliśmy pod wzajemnym wrażeniem tego, co nagraliśmy. Ja jestem fanem Warhaus, a z tego co wiem Marteen jest fanem mojego projektu (śmiech). Gdyby tak nie było, to wspólna praca nad „Fever” nie poszłaby tak gładko.

- No właśnie: Balthazar jest projektem Waszej dwójki czy też zespołem, w którym pozostali trzej muzycy mają taki sam status jak Wy?

- JD: Muzykę i teksty na „Fever” napisaliśmy my dwaj. Nasi koledzy z zespołu dołączyli do nas i zagrali swoje partie. W ten sposób staliśmy się kolektywem, który gra koncerty i cały czas rozwija się. Zobaczymy, co będzie dalej.

- Macie swoje ulubione piosenki na „Fever”?

- JD: To jest bardzo świeża płyta i ciężko wybrać ulubione piosenki. Skomponowaliśmy więcej kompozycji niż ta jedenastka, która trafiła na ten album. A wybraliśmy te utwory nie bez powodu. Ta płyta jest podróżą, a każda  piosenka jest lepsza z powodu innej kompozycji.

- MD: Ja z kolei traktuję tę płytę jako całość i nie potrafię wyróżnić którejś z piosenek. A nawet gdybym chciał to zrobić, to jedne utwory bardziej lubię na albumie, a inne z kolei są moimi faworytami w wersjach koncertowych.

- Czy Wasze projekty solowe Warhaus i J. Bernardt zakończyły definitywnie działalność czy też planujecie wydać kiedyś kolejne płyty?

- MD: Problem z solowymi projektami polega na tym, że nie potrafisz się rozdwoić (śmiech). Na razie ani ja ani Jinte nie mamy żadnych planów na nasze kolejne solowe płyty. Teraz skupiamy się na Balthazar, gdyż chcemy, aby „Fever” został dobrze wypromowany koncertowo. Wiesz, nie wiem, co będę jadł jutro na śniadanie, więc tym bardziej nie wiem, co będę robił za rok, kiedy zakończy się promocja tego albumu (śmiech).

- Dziękuję za rozmowę.

Balthazar - Warszawa, Proxima, 01.03.2019. Info o koncercie TUTAJ

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Aneta Figiel

2021-05-12

Wokalistka Aneta Figiel wydała pierwszą od 6 lat płytę studyjną, na której znalazły się jej interpretacje wybranych piosenek z katalogu Kabaretu Starszych Panów. O kulisach powstania albumu "Aneta Figiel I Starsi Panowie...Zupełnie Inna Historia" artystka opowiedziała nam podczas niedawnego wywiadu.

Czytaj więcej...

Jezabel Jazz

2021-05-10

Jezabel Jazz było ewenementem na polskiej scenie. Na początku lat 90. wywołali spore zamieszanie na polskim rynku muzycznym. Ich energetyczna mieszkanka rocka, jazzu i psychodelii, zyskała sporo zwolenników. Materiał studyjny, który wówczas została zarejestrowany, ukazał się jednak tylko na kasetach. Dopiero teraz po ponad trzech dekadach pojawiła się dwupłytowa antologia „Euforia”, zbierająca wszystkie nagrania zespołu. O okolicznościach wydania tego materiału, a przede wszystkim o historii Jazabel Jazz opowiedział mi wokalista i gitarzysta grupy, Tomasz Wojciechowski.

Czytaj więcej...

Spięty

2021-04-29

Po zawieszeniu działalności Lao Che i 12 latach od ostatniej solowej płyty, Hubert „Spięty” Dobaczewski uraczył nas nowym krążkiem. „Black Mental” to opowieść mocno osadzona w bieżącej rzeczywistości, naznaczona charakterystycznym piórem oraz bitem autora. O założeniach projektu, Stanisławie Lemie i o obecnych inspiracjach, Spięty opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Lisa Gerrard & Jules Maxwell

2021-04-28

7 maja ukaże się pierwsza płyta duetu Lisa Gerrard & Jules Maxwell zatytułowana "Burn". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Julesem Maxwellem, który jest nie tylko cenionym producentem i kompozytorem, ale także od kilku lat współpracuje z grupą Dead Can Dance jako klawiszowiec.

Czytaj więcej...

Bodom After Midnight

2021-04-23

Fińska grupa Bodom After Midnight, powstała poniekąd na gruzach Children Of Bodom, nie zdążyła wypłynąć na szerokie wody. Śmierć Alexiego Laiho przekreśliła dalszą działalność. Grupa zdążyła zarejestrować jedynie kilka utworów, które znalazły się na EP “Paint The Sky With Blood”, a o jej szczegółach opowiedział mi gitarzysta grupy, Daniel Freyberg.

Czytaj więcej...

Lady Pank

2021-04-22

W tym roku przypada jubileusz 40 lat artystycznej działalności Lady Pank. Oprócz zapowiedzi koncertowych z tej okazji, grupa wydała nowy album zatytułowany „LP 40”. O szczegółach tego wydawnictwach i innych nadchodzących inicjatywach związanych z grupą, opowiedział mi jej wokalista, Janusz Panasewicz

Czytaj więcej...

The Gardener & The Tree

2021-04-09

Szwajcarska grupa The Gardener & The Tree zdobywa coraz większą popularność w Europie. W kwietniu tego roku zespół miał po raz pierwszy wystąpić w Polsce - w warszawskiej Hydrozagadce. Niestety, koncert został w związku z COVID-19 przełożony na 8 lutego 2022 roku. W oczekiwaniu na premierę drugiego albumu i przyjazd do Polski zapraszamy do lektury naszego wywiadu z wokalistą Manuelem Felderem.

Czytaj więcej...

Sonia Bohosiewicz

2021-03-31

Aktorka Sonia Bohosiewicz nagrała album "10 Sekretów MM", na którym dała wyraz swojej fascynacji nie tylko legendarną Marilyn Monroe, ale także muzyką jazzową. Z okazji premiery płyty mieliśmy przyjemność porozmawiać z Sonią Bohosiewicz.

Czytaj więcej...

Mogwai

2021-03-22

Szkoccy klasycy post-rocka Mogwai wydali nowy znakomicie przyjęty album studyjny "As The Love Continues". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził dla nas wywiad z liderem Mogwai - Stuartem Braithwaitem.

Czytaj więcej...

Arszyn

2021-03-21

Co robią perkusiści, kiedy nie grają w zespołach? Nagrywają płyty solowe. Dobrym przykładem jest mieszkający w Trójmieście Krzysztof Topolski, lepiej znany w ostatnich latach pod pseudonimem Arszyn. Z okazji premiery jego nowej płyty "Bop" z Artystą przeprowadził wywiad Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Jaromir Nohavica

2021-03-21

Czeski bard Jaromir Nohavica wydał nowy znakomity album studyjny „Máma mi na krk dala klíč“, na którym znalazł się zbiór 15 intymnych i sentymentalnych kompozycji. Z tej okazji porozmawialiśmy z artystą m.in. o tej płycie, graniu w filmach i wpływie środowiska, w którym wychował się Jaromir Nohavica na jego twórczość.

Czytaj więcej...

Max Bravura

2021-03-18

Max Bravura, będący początkowo projektem Macieja Wachowiaka, zmienił się w pełnoprawny zespół, który bardzo intensywnie działa. Parę tygodni temu okazał się album grupy, zatytułowany „Too Bravura”, a tymczasem panowie już nagrywają nowy materiał. Pomiędzy tymi procesami udało mi się złapać lidera całego przedsięwzięcia, który opowiedział o tym, co było i co będzie się działo w ramach działalności Max Bravura.

Czytaj więcej...

Yoanna Ayers

2021-03-14

Mezzosopranistka Yoanna Ayers niedawno opublikowała teledysk do kompozycji "Bruno S.", który jest duetem z ŚP. Jerzym Michałem Bożykiem. Porozmawiałyśmy nie tylko o tym, ale również o... Gruzji.

Czytaj więcej...

Balthazar

2021-03-09

Belgijska grupa Balthazar wróciła po rocznej przerwie z piątym albumem zatytułowanym enigmatycznie "Sand". Z tej okazji porozmawialiśmy z jednym z dwóch liderów zespołu - Jinte Deprezem, który opowiedział nam między innymi o genezie tytułu płyty, o jej okładce oraz wpływie COVID-19 na brzmienie nowych piosenek.

Czytaj więcej...

Atrocious Filth

2021-03-07

Tylko artyści, którzy przekraczają granice własnego komfortu mogą stworzyć dzieła wyjątkowe – rozmowa z gitarzystą Andrzejem Choromańskim z zespołu Atrocious Filth.

Czytaj więcej...

Smith & Burrows

2021-02-28

Duet Smith & Burrows to projekt Andy'ego Burrowsa - byłego perkusisty The Razorlight i We Are Scientists oraz wokalisty grupy Editors - Toma Smitha. Po 10 latach od płytowego debiutu ukazała się ich druga wspólna płyta zatytułowana "Only Smith & Burrows" Is Good Enough" i była to świetna okazja, aby porozmawiać z Tomem Smithem.

Czytaj więcej...

Dezerter

2021-02-26

Klasycy rodzimego punk-rocka z grupy Dezerter wydali pierwszy od 7 lat nowy album studyjny "Kłamstwo To Nowa Prawda". Z tej okazji porozmawialiśmy z perkusistą i autorem tekstów Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Kondraccy

2021-02-10

Kondraccy to projekt Kacpra i Bogdana Kondrackich, którzy stworzyli projekt radykalny, ambitny i energetyczny. Na płycie „Życie Roju” połączyli bowiem wokale z odgłosami zwierząt bez użycia jakichkolwiek innych ‘tradycyjnych’ instrumentów. Efekt jest z jednej strony dość osobliwy, a z drugiej – pozytywnie szokujący. O zawiłościach stojących za jego powstaniem także od strony technicznej panowie opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Bernard Maseli

2021-02-08

Po 35 latach aktywnej działalności w licznych projektach, wirtuoz wibrafonu Bernard Maseli nagrał solową płytę. „Drifter” skupia w sobie to, co fani twórczości artysty znają i cenią jego w twórczości najbardziej, zaś całym przedsięwzięciu pomagają mu liczni przyjaciele. O pomyśle, jego realizacji oraz statusie pozostałych projektów artysta opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Hedone

2021-02-02

31 grudnia ubiegłego roku ukazał się oczekiwany od 15 lat nowy album łódzkiego Hedone. O kulisach powstania tej płyty nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem Hedone - Maciejem Werkiem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load